۱۳۹۱ مهر ۱۰, دوشنبه

آقای محسنی اژه ای! امروز به این سؤالات هم پاسخ دهید

چکیده :از سخنگوی محترم قوه قضاییه نیز می‌خواهیم برای روشن شدن افکار عمومی در نشست خبری هفتگی پاسخگو باشند: وضعیت بازار ارز و گرانی های ناشی از نوسانات ارز به سفره های مردم رسیده است، مسئولان می گویند دست هایی در کار است، شما بعنوان دادستان کل کشور، نباید مدعی العموم باشید و برای کاهش قیمت پول ملی در اثر بی کفایتی مدیران اقتصادی اعلام جرم...

کلمه: بر اساس اعلام دفتر دادستان کل کشور، نشست خبری محسنی اژه ای به عنوان سخنگوی قوه قضاییه بعدازظهر امروز دوشنبه دهم مهرماه برگزار می شود. مصاحبه مطبوعاتی امروز سی و پنجمین نشست خبری دادستان کل کشور است، اما او در تمام ۳۴ جلسه قبلی، همچنان از پاسخ به سؤالات متعددی که در افکار عمومی وجود دارد، پرهیز کرده و دغدغه های رسانه های منتقد را که برخلاف قانون از فعالیت آزادانه محروم شده اند، بی پاسخ گذاشته است.
در نشست های مطبوعاتی پیشین محسنی اژه ای نیز سؤالات در چارچوبی مشخص و نسبتا از پیش تعیین شده مطرح شده‌اند و به خصوص از کاستی‌هایی که دستگاه قضایی در التزام به حقوق شهروندان داشته و دارد، کمتر سخنی به میان آمده است. از آنجا که به علت محدودیت‌های اعمال شده، خبرنگاران کلمه امکان حضور در جلسه دادستانی کل کشور با خبرنگاران رسانه‌ها را ندارند، کلمه از همکاران خود در سایر رسانه ها درخواست می‌کند سؤالات زیر را که پرسش‌های بخشی از افکار عمومی کشور است، با آقای محسنی اژه‌ای مطرح کنند و از سخنگوی محترم قوه قضاییه نیز می‌خواهیم برای روشن شدن افکار عمومی در نشست خبری هفتگی پاسخگوی سؤالات زیر باشند:
۱٫ وضعیت بازار ارز و گرانی های ناشی از نوسانات ارز به سفره های مردم رسیده است، مسئولان می گویند دست هایی در کار است، شما بعنوان دادستان کل کشور، نباید مدعی العموم باشید و برای کاهش قیمت پول ملی در اثر بی کفایتی مدیران اقتصادی اعلام جرم کنید؟
۲٫ این روزها مدیران و مسئولان کشوری انگشت اتهام را به سوی هم نشانه رفته اند، آیا این مصداق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی نیست؟ چرا مرجعی برای رسیدگی به این مسایل وجود ندارد؟
۳٫ اظهار نظر های غیرکارشناسی مسئولان نظامی و غیرنظامی در مورد جنگ کشور را در شرایط نامناسب بین المللی قرار داده است، مسئول رسیدگی به این مسایل چه کسی به غیر از دادستان کشور است؟
۴٫ اخیرا اطلاعاتی از نحوه کشته شدن فرزندان آیت الله گیلانی منتشر شده است که نفی اخبار سی سال گذشته است، نظرتان چیست؟
۵٫ یکی از روحانیون نزدیک به آیت الله مصباح یزدی اخیرا ادعا کرده است که ۱۰ پرونده سنگین دولت با حکم حکومتی مقام رهبری متوقف شده و به محاکمه نرسیده است. آیا این ادعا را تایید می کنید؟ و در این صورت، چه توجیهی برای دادگاهی نشدن متخلفان دولتی وجود داشته و چرا موضوع و متهمان این پرونده ها به مردم اعلام نمی شود؟
۶٫ رهبری در یک سخنرانی در ماه مبارک رمضان بار دیگر بر حفظ آبروی متهمان تاکید کردند. از آنجا که در سال ۸۸ ده ها تن از فعالان سیاسی و روزنامه نگاران با لباس زندان و دمپایی در برابر چشم میلیون ها بیننده مقابل دوربین صدا و سیما قرار گرفتند، برای اعاده حیثیت آنان چه کرده اید؟
۷٫  رهبری بر در نظر گرفتن یک روز انفرادی معادل ده روز تاکید کرده بودند. با گذشت بیش از یک سال از این دستور، مقامات قضایی برای محاسبه ایام زندان انفرادی چه تدبیری اندیشیده اند؟
۸٫ تعدادی از زندانیان سیاسی، برخلاف قانون و آیین نامه های زندان ها، تاکنون حتی یک روز به مرخصی نیامده اند، برای نمونه می توان به عماد بهاور، آرش سقر، مسعود باستانی، ابوالفضل عابدینی و رسول بداغی اشاره کرد. چه عاملی مانع از اعطای مرخصی به این زندانیان شده است؟
۹٫ با توجه به اذعان مقام های رسمی به اشباع بودن زندان ها و نبود تسهیلات و سرویس مناسب به زندانیان، به عنوان سخنگوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور، وضعیت بهداشتی و رفاهی زندان های کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
۱۰٫ وضعیت برخی از زندان سیاسی از جمله فیض الله عربسرخی، برادر شهید و رزمنده هشت سال دفاع مقدس و عیسی سحرخیز مناسب نیست و احتیاج به مراقبت های ویژه پزشکی و بیمارستان دارند، چرا برای انتقال آنان به بیمارستان کارشکنی می شود؟
۱۱٫  قرار بود دادگاه سعید مرتضوی به عنوان متهم دادگاه کهریزک در اوایل تیرماه برگزار شود. اکنون در میانه شهریور ماه هستیم و هنوز هیچ خبری از این دادگاه نیست. زمان اجرای دادگاه قاضی منفصل قوه قضاییه چه زمانی است؟
۱۲٫ هرچند خبرها حاکی از رسیدگی به پرونده محمدجواد لاریجانی به جرم زمین خواری و محمدرضا رحیمی به جرم اختلاس و فساد مالی بود، اما ماه هاست که هیچ خبری از سرانجام این پرونده شنیده نمی شود، آخرین وضعیت پرونده وی چیست و چرا در رسیدگی به پرونده مقامات و نزدیکان آنان تعلل می شود؟
۱۳٫ نزدیک به بیست ماه از حبس غیرقانونی آقایان موسوی و کروبی گذشته است و تاکنون هیچ یک از مقامات قضایی کشور درباره وجه قانونی این اقدام هیچ اظهار نظری نکرده اند. آخرین وضعیت این دو رجل سیاسی از منظر حقوقی چگونه است؟
۱۴٫ شما در آخرین نشست مطبوعاتی خود گفته بودید که آقایان موسوی و کروبی در حبس نیستند و تنها در خانه هستند و اجازه بیرون رفتن ندارند. بر اساس کدام ماده قانونی می توان کسی را از آزادی تردد محروم کرد؟ این عدم اجازه با کدام مجوز قانونی انجام شده است؟ ایا جکمی برای این منع طولانی مدت وجود دارد؟ و چرا خانواده و بستگان ایشان حق دیدار با آنان را ندارند؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر