۱۳۹۱ مهر ۱۵, شنبه

«حمله يکجانبه از سوی اسرائيل به ايران عواقب فاجعه باری در بر خواهد داشت»


 رابرت گيتس، وزير پيشين دفاع آمريکا، روز پنجشنبه ۱۳ مهر ماه گفت حمله يکجانبه از سوی اسرائيل به ايران عواقب فاجعه باری در بر خواهد داشت و به منافع حياتی آمريکا آسيب می‌رساند.

به گزارش آسوشيتد پرس، رابرت گيتس که در مراسمی در نورفولک ايالت ويرجينيا سخن می‌گفت، خواهان افزايش تحريم‌ها عليه ايران شد و تاکيد کرد «در حال حاضر تحريم‌ها بهترين گزينه برای اعمال فشار اقتصادی و انزوای سياسی به حکومت ايران است» تا به گفته وی، «رهبران ايران به اين نتيجه برسند که با دنبال کردن هرچه بيشتر برنامه ساخت تسليحات هسته‌ای، امنيت ملی و بالا‌تر از آن امنيت رژيم خودشان را به خطر می‌اندازند.»

در همین حال نیویورک تایمز جمعه از  قول یک مقام ارشد آمریکایی نوشت در حالی که ایران در آخرین اقدام برای حل بحران هسته‌ای خود، خواستار حذف تمامی تحریم‌ها شده است تا در ازای آن ایران نیز تدریجا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، آمریکا این درخواست را «غیر قابل اجرا» خوانده و آن را رد کرده است.

آمریکا می‌گوید این طرح «غیر قابل اجرا» است و آن را رد کرده است. یک مقام ارشد دولت اوباما به نیویورک تایمز گفته است ساختار این طرح به گونه ای است که در نهایت سوخت هسته‌ای جمهوری اسلامی داخل ایران می‌ماند که به ایران این امکان را می‌دهد که هر زمانی که خواست، برنامه هسته‌ای خود را بدون فوت وقت از سر بگیرد.

این مقام ارشد که نامش ذکر نشده افزوده است که امکان از سرگیری برنامه هسته‌ای از سوی ایران بدون اتلاف وقت در حالی است که اگر پس از لغو تمامی تحریم‌های آمریکا بار دیگر نیاز باشد که تحریم‌ها اعمال شوند،‌ اجرایی کردن دوباره آن‌ها «سال‌ها» زمان می‌برد.

جمهوری اسلامی ايران به دليل فعاليت هسته ای خود که غرب آن را دارای ماهيت نظامی می داند هدف چهار دور تحريم های سازمان ملل قرار گرفته است و آمريکا و اتحاديه اروپا نيز تحريم های يکجانبه ای عليه بانک مرکزی و صنعت نفت ايران اعمال کرده اند.

روز ۲۹ سپتامبر خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آمريکا و اتحاديه اروپا در حال بررسی بسته های تحريمی جديد بر ضد تهران هستند تا مانع حمله احتمالی اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران شوند.

در هفته های اخير اين نگرانی تشديد شده است که به دليل ادامه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و تلاش آن برای دستيابی به ساخت سلاح اتمی، اسرائيل به طور يکجانبه به مراکز اتمی ايران حمله کند.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر