۱۳۹۱ دی ۲۸, پنجشنبه

واکنش مجلس به احمدی‌نژاد: شش میلیون بلوط را دیدید، شش میلیون بیکار را نه



سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس و دفاع او از برنامه‌های اقتصادی دولت با واکنش انتقادی برخی از نمایندگان مجلس همراه شد که آن را «تکراری»،‌ «خسته‌کننده» و «غیرکارشناسی» خواندند.
به گزارش خبرگزاری مهر، غلامعلی جعفرزاده، نماینده شهر رشت در مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه، ۲۷ دی، خطاب به محمود احمدی‌نژاد گفت: «آقای رییس جمهور، شش میلیون بلوط هدر رفته را دیدید. کاش این پنج شش میلیون جوان بی‌کار را هم که دارند مانند شمع آب می‌شوند، می‌دیدید.» 

اشاره این نماینده مجلس به آن بخش از صحبت‌های آقای احمدی‌نژاد بود که گفته بود: «ما شش میلیون هکتار جنگل بلوط رها شده داریم و این‌که سالانه شش میلیون تن بلوط تولید می‌شود اما زیر پای درخت‌ها از بین می‌رود.»

آقای جعفرزاده در ادامه گفت: «گوش‌های ما خسته شده است از شنیدن واژه‌هایی همچون کاهش وابستگی به نفت و توزیع عادلانه ثروت و از این حرف‌های تکراری... هیچ کس با هدفمندی [یارانه‌ها] مخالف نیست. چرا مغلطه می‌کنید؟ ما با توزیع بی‌ضابطه پول و افزایش نقدینگی مخالفیم و بر مخالفت‌های خودمان نیز اصرار داریم.»

مجلس ایران مخالف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در شرایط کنونی کشور است و می‌گوید که اجرای این برنامه افزایش شدید قیمت‌ها را در پی خواهد داشت. اما محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی روز چهارشنبه خود در مجلس، به‌طور تلویحی از قصد دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها سخن گفت.

اول تفاهم با مجلس، بعد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها
محمدرضا باهنر، عضو هیات رییسه مجلس نیز در واکنش به سخنان آقای احمدی‌نژاد تاکید کرد تا زمانی که اشکالات فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها برطرف نشود، قدم دوم را نباید برداشت.

به گزارش وبسایت خبرآنلاین، وی گفت: «طرح هدفمندی یارانه‌ها جزو آرزوهای دیرینه دولت‌ها و مجالس گذشته بوده است. از همین رو این طرح باید به درستی به سرانجام مقصود برسد.»

او با اشاره به اختلافات دولت و مجلس در رابطه با برنامه هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: «دولت می‌گفت ما می‌خواهیم این قانون را یک دفعه اجرا کنیم و ما می‌گفتیم این قانون باید به تدریج و در پنج سال اجرا شود.. نکته اساسی این بود که ما گفتیم یک مرحله از این قانون اجرا شود تا توان خودمان و مدیریت اجرایی خودمان و اقتصاد خانوار و بنگاه‌های اقتصادی و ... را بسنجیم و بعد از پایان این مرحله اشکالات به حداقل برسد و قدم‌های بعدی را برداریم.»

به گفته آقای باهنر، هدفمندی یارانه‌ها با پرداخت ماهیانه ۴۰ هزار تومان برای هر فرد آغاز شد، اما اکنون این پول ارزش دو سال قبل را ندارد.

او افزود: «حال اگر بخواهیم ۴۰ هزار تومان را به ۴۰۰ هزار تومان برسانیم، فردا مجبوریم از جیب دوم مردم ۵۰۰ هزار تومان برداریم.»

اشاره آقای باهنر به آخرین مصاحبه محمود احمدی‌نژاد با تلویزیون دولتی ایران است که در آن وعده چند برابر شدن یارانه‌ها را داده بود.

او در نهایت گفت: «ما معتقدیم تا این اشکالات برطرف نشود و تفاهم حاصل نشود برداشتن قدم دوم کار را سخت‌تر می‌کند.»

غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه هم نماینده دیگری بود که خواستار تفاهم دولت و مجلس در رابطه با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شد.

آقای مصباحی مقدم گفت: «اصل هدفمندی را قابل خدشه نمی‌دانیم و این که باید قانون هدفمندی یارانه‌ها تا رسیدن به نقاط هدف ادامه پیداکند. اما باید هر مرحله با توجه به تجربه و نقاط ضعف و قوت مراحل قبلی انجام گیرد.»

او افزود: «چرا باید بنا را بر این بگذاریم که کمک به مردم تنها پول در جیب آنها گذاشتن است... پرداخت یارانه راه حل مشکل فقر نیست. طرح‌های پیشنهادی آقای رییس‌جمهور را باید با تفاهم دولت و مجلس پیش ببریم.»

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به برخی طرح‌های دولت که محمود احمدی‌نژاد در سخنان خود در مجلس به آنها اشاره کرد، آنها را به نوعی دیرهنگام خواند و گفت: «برخی از سخنان رییس جمهور مناسب آغاز دوره نهم [ریاست جمهوری] بود نه پایان دوره دهم.»

در همین حال علی مطهری نیز ضمن انتقاد از سخنان محمود احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس تاکید کرد که این سخنان تنها «جنبه تبلیغاتی» داشته است.

آقای مطهری گفت: «رییس‌جمهور از تریبون مجلس برای ترویج عقاید خود استفاده کرده است. به نظر می‌رسد که او به دنبال اقناع مجلس نبود؛ یعنی همان‌طور که از تریبون صداوسیما استفاده کرد از تریبون مجلس نیز استفاده کرد که این نقطه ضعف است.»

او با اشاره به سخنان آقای احمدی‌نژاد درباره هدفمندی یارانه‌ها و ضرورت ادامه این طرح گفت: «اگر رییس‌جمهور در آینده نزدیک جلسه‌ای غیرعلنی برای بیان دلایل خود در باب ضرورت اجرای فاز دوم هدفمندی برگزار کند و به دنبال آن نمایندگان نیز حرف‌های خود را بزنند طبیعتا به نکته مشترکی خواهیم رسید که این نشان می‌دهد تعاملی وجود دارد.»

آقای مطهری در نهایت دولت را در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها «ناموفق» دانست و گفت که دولت به‌خاطر عدم اجرای دقیق قانون باعث «نابسامانی بازار ارز و افزایش شدید قیمت ارز» شده است.    

ماجرای جنگل و دامداران
اما انتقادات عباس رجایی، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس متوجه بخش دیگری از سخنان محمود احمدی‌نژاد بود که در آن به مسائل کشاورزی و دامداری در کشور می‌پرداخت.

آقای رجایی با اشاره به سخنان محمود احمدی‌نژاد که گفته بود جنگل‌ها را به دامداران بسپاریم، اظهار داشت: «این که دامدارها را بفرستیم جنگل کاملا غیرکارشناسی است. کف جنگل علوفه نمی‌روید که دامدار برود آنجا! این یعنی این که دامدار برود جنگل را قطع کند تا علوفه کشت شود تا دام بخورد.»

آقای احمدی‌نژاد گفته بود که تاریخ نشان داده است بهترین حافظان جنگل‌ها و مراتع خود دامداران هستند.

او در نهایت تاکید کرده بود که باید جنگل‌ها را به دامداران سپرد تا از این طریق حداقل ۴۰۰ هزار شغل ایجاد شود.

اما عباس رجایی در واکنش به این سخنان اظهار داشت: «امروز بعد ازگذشت ۳۳ سال از انقلاب اسلامی مشکل ما در همه حوزه‌ها عنصر مدیریتی است و اگر ما مسئله مدیریتی را اصلاح می‌کردیم هیچ کدام از این مشکلات پیش نمی‌آمد.»

دومین دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، تابستان سال آینده به پایان می‌رسد.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر