۱۳۹۲ تیر ۲۳, یکشنبه

حکم روزه خواری برای نامسلمان در جمهوری اسلامی

.
 به نظر می رسد که برای جلوگیری از« روزه خواری»،  نیروهای ضامن حفظ نظم به تلاشی همه جانبه برای پیشگیری از این جرم و مجازات آن در صورت وقوع روی آورده اند.
به گزارش « محبت نیوز» به نقل از صدای امریکا، روز پنجشنبه در دومین روز ماه رمضان پلیس راهنمایی و رانندگی قم  نیز به جمع نیروهای حافظ نظم پیوست تا در اقدامی گسترده به بزه روزه خواری پایان دهد. در این اقدام نه تنها خودروسواران روزه خوار،  بلکه خود  خودرو هم مشمول مجازات و حبس قرار می گیرد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم روز پنجشنبه به خبرنگاران گفته است پلیس راهنمایی و رانندگی درصورت مشاهده افرادی که در داخل خودرو روزه خواری می کنند،  خودرو آنان را توقیف می کند و به پارکینگ می برد.خودرو تا پایان ماه رمضان محکوم است در پارکینگ بخوابد.
- جرم های تازه
با آغاز ماه رمضان جرم تازه ای به جرم های خیابانی افزوده می شود وکار گشت های ارشادی و نیروهای انتظامی و امنیتی و اخلاقی بیشتر می شود. این جرم، روزه خواری در ملاء عام است که اگرچه به طور مشخص در قانون مجازات اسلامی برای آن کیفری درنظرگرفته نشده است، اما مسئولان برقراری نظم و قانون و اخلاق و امنیت اجتماعی در حکومت اسلامی ایران با استناد به ماده ۶۳۸ این قانون، انجام آن را جرم و ارتکاب به آن را مستحق مجازات می دانند.
- حبس و شلاق برای تظاهر به روزه خواری
به نوشته خبرگزاری فارس، این ماده می گوید تظاهر به هرعمل حرامی در انظار عمومی جرم به شمار می رود. و مجازات تظاهر به عمل حرام در قانون مجازات اسلامی حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا تا ۷۴ ضربه شلاق  پیش بینی شده است،  که میزان آن را دادگاه تعیین می کند. البته نخست باید ثابت شود که شخص به روزه خواری تظاهر کرده است. یعنی عامدانه و از روی قصد و غرض به این کار دست زده است.
در قرآن اشاره ای به حرام بودن تظاهر به روزه خواری نشده اما فقها با توسل به روایات و احادیث آن را حرام شمرده اند. 
به نظر می رسد که امسال نیز مبارزه با روزه خواری قرار است به شدت برگزار شود. آن گونه که خبرگزاری ایرنا روز چهارشنبه به نقل از یک مقام دادگستری استان فارس آورده است انجام این مبارزه، بر حسب شیوه ارتکاب جرم، به دو گروه محول شده است. برخورد با  کسانی که سهون اقدام به روزه خواری می کنند با گشت های ارشادی ویژه مبارزه با روزه خواری است که به گفته معاون دادگستری استان فارس باید به تذکر و ارشاد روزه خواران سهوی بپردازند. اما کسانی که عمدن روزه خواری کنند با فرماندهی انتظامی، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی و در نهایت با دادگاه و زندان و شلاق و جریمه نقدی سروکار خواهند یافت.
- تظاهر به روزه خواری برای نامسلمانان
به نوشته خبرگزاری فارس روزه گرفتن بر فرد غیرمسلمان واجب نیست. اما غیرمسلمانان نباید به روزه خواری تظاهر کنند. در این صورت با آنان نیز مانند مسلمانان متظاهر به روزه خواری رفتار خواهد شد و مشمول همان مجازات ها قرار خواهند گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر