۱۳۹۲ تیر ۲۴, دوشنبه

بنیامین نتانياهو: دنيا نبايد به حسن روحانی اعتماد کند

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، گفته است که ايران تا رسيدن به «خط قرمز» اسرائيل تنها شصت کيلوگرم اورانيوم غنی شده بيست درصدی فاصله دارد و «دنيا نبايد به حسن روحانی که گرگی در پوست ميش است اعتماد کند».
آقای نتانياهو روز يکشنبه، بيست و سوم تير، در نشست هفتگی دولت خود و نيز بلافاصله در مصاحبه با شبکه تلويزيونی آمريکايی سی بی اس گفت: «عبور از خط قرمز تحمل نمی شود».

نتانياهو در نشست دولت اسرائيل مدعی شد که ايران با غنی کردن ۶۰ کيلوگرم ديگر اورانيوم با غنای بيست درصد، به «خط قرمز» می رسد.

وی اين را نيز گفت که ايران تجهيزات پيشرفته تری نيز برای غنی کردن سريعتر اورانيوم می سازد.

نخست وزيراسرائيل افزود: «ما صبرنمی کنيم که زمان از دست برود».

نتانياهو به سی بی اس نيز گفت زمانی که اقدامات قاطع و لازم صورت گرفته باشد، «تاريخ به درستی قضاوت خواهد کرد».

نخست وزير اسرائيل از سال های گذشته، برنامه هسته ای ايران را «خطر حياتی» برای کشورش می داند.

نتانياهو در مصاحبه با سی بی اس گفت: «ساعت اسرائيل (در برابر ايران) تندتراز ساعت آمريکايی‌ها کار می‌کند زيرا ما فاصله (جغرافيايی) کمی با ايران داريم؛ می‌توانيم آسيب بيشتری ببينيم و لذا فوريت مسئله برای ما به نسبت آمريکايی‌ها متفاوت است».

نتانياهو به باب شيفر مجری قديمی سی بی اس گفت: «من از کشورم در برابر رژيمی که ما را به نابودی دوباره تهديد می کند، دفاع می کنم».

نتانياهو آمريکا را نيز به برداشتن «گام‌های جدی تر» در برابر ايران فرا خواند و گفت: «مهم اين است که سران تهران بفهمند که بعد از انتخابات‌شان، سياست (فشار و تحريم عليه ايران) فرقی نمی کند».

نخست وزير اسرائيل، رييس جمهوری منتخب ايران را «ابزاری» برای رسيدن به بمب اتمی ايران ناميد و گفت «او (با فريبکاری به غرب) لبخند می‌زند و ايران بمب می سازد».

نتانياهو به سی بی اس گفت: «(روحانی از احمدی نژاد) انتقاد می کند که چرا گرگی در پوست گرگ بوده است».

نخست وزير اسرائيل گفت: «رهبران تهران اگر فکر کنند که اسرائيل می‌گذارد آنها به بمب (اتمی) برسند، اشتباه می کنند».

رسانه های اسرائيل روز يکشنبه، بيست و سوم تير، نوشته بودند، نتانياهو با احساس نگرانی عميق از احتمال نرمش جامعه جهانی در برابر ايران در پی روی کارآمدن حسن روحانی، بار ديگر موضوع برنامه هسته ای ايران را در صدر برنامه های کاری خود قرار داده است.

نتانياهو روز يکشنبه در نشست هيات دولت گفت: «بحران سوريه و ماجراهای مصر، مسئله اتمی ايران را به زاويه رانده است».

به نوشته رسانه‌های اسرائيل، نتانياهو می‌خواهد بار ديگر اين فوريت را القاء کند که اگر آمريکا «گزينه نظامی معتبرتری» در برابر ايران قرار ندهد، اسرائيل ممکن است خود به حمله نظامی به تاسيسات هسته ای ايران اقدام کند.

نخست وزير اسرائيل شهريور سال گذشته در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد «خط قرمز» کشورش را برای برنامه اتمی ايران ترسيم کرد.

نتانياهو گفته بود: «وقتی ايران ۲۵۰ کيلوگرم اورانيوم با غلظت ۲۰ درصدی داشته باشد، می تواند اورانيوم با غلظت ۹۰ درصدی (برای بمب اتمی) توليد کند».

يووال اشتاينيتز، وزير امور راهبردی اسرائيل، ماه گذشته گفته بود، ايران به خط قرمز «بسيار نزديک» شده و حدود ۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم با غنای بيست درصدی دارد.

يووال اشتاينيتز دو هفته پيش در مصاحبه با فيگارو گفته بود حتی دور جديد مذاکرات هسته ای ميان جامعه جهانی با ايران بر سر پرونده هسته ای جمهوری اسلامی نمی‌تواند کارساز باشد زيرا ايران «پيش از آن از خط قرمز عبور کرده است».

نمايندگان پنج کشور عضو دايم شورای امنيت و آلمان، گروه ۱+۵، سه شنبه بيست و پنجم تير در بروکسل در نشستی با رياست کاترين اشتون رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا در باره آينده مذاکرات هسته‌ای خود با ايران رايزنی می‌کنند.

هنوز موعدی برای دور بعدی مذاکرات با ايران تعيين نشده اما جامعه جهانی از ماه سپتامبر، شهريور، به عنوان زمانی که می توان نخستين دور مذاکرات، پس از آغاز کار دولت آتی ايران را انجام داد، ياد می‌کند.

مقامات ايران تاکيد کرده‌اند که از سرگيری مذاکرات هسته‌ای پس از استقرار و آغاز کار دولت حسن روحانی خواهد بود؛ وی نيمه مرداد ماه رياست جمهوری را در دست می‌گيرد و پس از دو هفته بايد وزيران خود را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس ايران معرفی کند.

آقای روحانی در طول کارزار انتخاباتی از عملکرد سعيد جليلی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ايران در گفت‌وگوهای ايران  با ۱+۵ انتقادهای سختی کرد.

حسن روحانی گفته است، می‌توان با جامعه جهانی ضمن تامين منافع ملی ايران، به تفاهم رسيد و دستکم مانع از گسترش تحريم ها عليه ايران شد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر