۱۳۹۱ مهر ۱۸, سه‌شنبه

«کیهان کاریکاتور» به اتهام «توهین به حضرت یوسف» توقیف شد


هیات نظارت بر مطبوعات روز دوشنبه، ۱۷ مهرماه، نشریه «کیهان کاریکاتور» را به اتهام «توهین» به یوسف پیامبر، توقیف کرد. سرپرست موسسه کیهان در اطلاعیه‌ای ضمن اظهار پوزش‌، انتشار این کاریکاتور را یک «خطای ناخواسته» خوانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، هیات نظارت بر مطبوعات روز دوشنبه ضمن توقیف دو ماهنامه «کیهان کاریکاتور»، مقرر کرد که پرونده مربوطه برای رسیدگی به دادگاه ارجاع شود.

توقیف این نشریه به دنبال انتشار  کاریکاتوری در این ماهنامه صورت گرفته است که به گفته هیات نظارت بر مطبوعات، به یوسف پیامبر توهین کرده است.

گزارش ها حاکی است که این کاریکاتور با عنوان «زلیخا فشن شو» در شماره مرداد و شهریور امسال «کیهان کاریکاتور» به چاپ رسیده است. در این کاریکاتور مردی با شلوار کوتاه و بدون پیراهن بر روی سن مخصوص نمایش مد به چشم می‌خورد در حالی که دور تا دور سن، زنان از شدت «زیبایی» این مرد، با چاقو خودزنی کرده‌اند.

اشاره این کاریکاتور به داستانی مذهبی در قرآن، کتاب مسلمانان، است که در آن روایت شده  وقتی که یوسف پیامبر به دعوت زلیخا، همسر حاکم مصر، در جمع زنان دربار مصر حاضر شد، زنان که مقهور زیبایی وی شده بودند دست های خود را بریدند.

روز دوشنبه، حسین شریعتمداری، سرپرست موسسه کیهان در نامه‌ای با بیان این که موضوع این کاریکاتور «انتقاد به مدگرایی» بوده است، با تأکید بر این‌که در این کاریکاتور هیچ نامی از یوسف پیامبر برده نشده، آورده است: «کج‌سلیقگی در انتخاب سوژه به گونه‌ای‌ است که بعید نیست در برخی از برداشت‌ها، حضور حضرت یوسف را در محفلی که زلیخا با شرکت زنان مصر ترتیب داده بود، به ذهن متبادر کند.»

وی در ادامه با تأکید بر این‌که مدیرمسئول «کیهان کاریکاتور» چندماهی است در بیمارستان بستری است و این شماره نشریه در نبود وی منتشر شده است، افزود که مؤسسه کیهان «ضمن پوزش از این خطای ناخواسته، آمادگی خود را برای پذیرش هر نوع برخورد قانونی از سوی مراکز و مراجع ذیربط» اعلام می‌کند.

آقای شریعتمداری همچنین از توقف خودخواسته و موقت این نشریه خبر داده است.

به دنبال توقیف این ماهنامه، جعفر شجونی، دبیر جامعه وعاظ تهران و عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز از انتشار این کاریکاتور به شدت انتقاد کرد و خواستار برخورد شدید قانونی با عاملان آن شد.

وی که به تازگی از حسین شریعتمداری به عنوان «بهترین گزینه برای انتخابات ریاست جمهوری» یاد کرده بود، در گفت‌و‌گو با شبکه ایران- وابسته به روزنامه دولتی ایران- گفت: «من می خواهم جلوی خودم را بگیرم و نگویم که عاملین این توهین، مزدور دشمن هستند، اما باید بگویم این افراد قطعا جاهل و نادان هستند.»

آقای شجونی در ادامه با اشاره به توقیف روزنامه شرق به دلیل انتشار یک کاریکاتور، گفت که مسئولان باید «بدون تبعیض» به اقدام «کیهان کاریکاتور» نیز رسیدگی کنند.

روزنامه شرق، پنجم مهرماه و پس از انتشار طرحی از هادی حیدری که اتهام «توهین به رزمندگان دفاع مقدس» را از سوی منتقدان به همراه داشت، توقیف شد. هادی حیدری و مدیرمسئول شرق تأکید کرده‌اند که این کاریکاتور هیچ ارتباطی به جنگ ایران و عراق ندارد.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر