۱۳۹۱ آبان ۷, یکشنبه

بازداشت چهار کاربر فیس‌بوک در شهر سیرجان




خبرگزاری ایسنا روز جمعه از بازداشت چهار کاربر فیس‌بوک در شهر سیرجان خبر داد.
این خبرگزاری به نقل از دادستان عمومی و انقلاب سیرجان اتهام این افراد را تبلیغ علیه نظام و توهین به مقام‌های جمهوری اسلامی در فیس‌بوک عنوان کرده‌است.
چهار نفر در سیرجان در ارتباط با آنچه تخلفات اینترنتی عنوان شده، بازداشت شدند. خبرگزاری «ایسنا» روز جمعه با انتشار این خبر به نقل از دادستان عمومی و انقلاب سیرجان، اتهام این افراد را تبلیغ علیه نظام و توهین به مقام‌های جمهوری اسلامی در فیس‌بوک عنوان کرده‌است.

مهدی بخشی، دادستان عمومی و انقلاب سیرجان، همچنین گفته‌است این افراد با حکم قضایی بازداشت شده‌اند و تحت بازجویی قرار دارند.

محمدحسین آغاسی، حقوقدان و وکیل دادگستری در تهران، درباره جرایم اینترنتی و مجازات تعیین شده برای این جرایم به رادیو فردا می‌گوید: «به موجب قانون کلیه اقدامات افراد در فضای مجازی چنانچه در قانون جرم شناخته شده باشد از جمله اهانت و توهین به افراد، اشاعه اکاذیب، هک کردن سایت‌ها و از این قبیل موارد که خیلی گسترده و مفصل است قانون این افراد را قابل مجازات شناخته‌است. حتی در تهران به دلیل کثرت ارتکاب این گونه جرایم و وجود این گونه پرونده‌ها دادسرای مخصوصی تحت عنوان دادسرای ناحیه ۳۱ تاسیس شده و قضات متعددی در آن به کار مشغول هستند و پرونده‌ها عموما توسط بخشی از وزارت اطلاعات یا نیروی انتظامی که فقط به این منظور ایجاد شده رسیدگی می‌شود و این دادسرا برای پرونده‌ها قرار صادر می‌کند و در دادگاه برای آن مجازات تعیین می‌شود.»


دادستان عمومی و انقلاب سیرجان انتشار تصاویر بدون حجاب در فضای اینترنت را هم جرم توصیف کرده‌است.

محمدحسین آغاسی می‌افزاید: «مجازاتی که برای مرتکبین این گونه جرایم تعیین شده مختلف و متنوع است، از جزای نقدی گرفته تا مجازات حبس و حتی در برخی موارد این افراد اجازه ندارند از اینترنت استفاده کنند. این قانون وجود دارد و مجازات‌های مختلفی برای این جرایم تعیین شده‌است. حتی قانون‌گذار داشتن فیلترشکن را هم جرم دانسته که البته در ایران بسیاری از مردم از آن استفاده می‌کنند و امکان کشف آن کمی سخت است.»

دادستان عمومی و انقلاب سیرجان علاوه بر «فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقامات، انتشار تصاویر بدون حجاب در فضای اینترنت» را هم جرم توصیف کرده‌است.

مهدی بخشی، دادستان عمومی و انقلاب سیرجان، در ادامه گفته‌است کسانی که تا کنون این موارد را در فضای مجازی رعایت نمی‌کردند بدانند از این پس در صورت ادامه و تکرار، احکام شدیدی در انتظار آنها است. او همچنین گفته‌است این بازداشت‌ها سابقه داشته و برای برخی از مجرمان اینترنتی هم حکم زندان صادر شده‌است.

جمهوری اسلامی ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ برخی از وب‌سایت‌ها از جمله یوتیوب و شبکه اجتماعی فیس‌بوک را فیلتر کرده‌است.

برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند فیس‌بوک متعلق به سازمان اطلاعاتی آمریکا است و هدفش سرقت اطلاعات کاربران و جنگ نرم با ایران است.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر