۱۳۹۱ مهر ۲۷, پنجشنبه

دیپلمات‌های غربی: ایران ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است


خبرگزاری رویترز، به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده است که  ایران ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را در  تاسیسات زیرزمینی فردو افزایش داده است.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید،با این حال به نظر نمی‌رسد که ایران کار با سانتریفیوژهایی را که تازه نصب کرده، آغاز کرده باشد.

یک دیپلمات غربی که این خبرگزاری نامی از وی نبرده، می‌گوید: «ایران همچنان ظرفیت غنی‌سازی را افزایش می‌دهد.»

یک دیپلمات دیگر که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم ایرانی‌ها به نصب سانتریفیوژ در فردو ادامه داده‌اند. ما فکر می‌کنیم که آنها با همان ضرب‌آهنگ قبلی که کم‌وبیش هم زیاد بود، به فعالیت خود خود ادامه می‌دهند.»

 این دیپلماتِ مستقر در وین می‌افزاید که سرعت نصب سانتریفیوژ در فردو به حدی است که وی فکر می‌کند به زودی مرحله نصب سانتریفیوژها به پایان برسد.

خبر وجود تاسیسات فردو ابتدا در سال ۲۰۰۹ از سوی سازمان مجاهدین خلق اعلام شد و در پی آن ایران آن را تایید کرد؛ تهران پس از آن به بازرسان آژانس اجازه بازرسی از این تاسیسات را داد که همچنان ادامه دارد.

در این تاسیسات زیرزمینی که در نزدیکی شهر قم ساخته شده، ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی انجام می‌دهد؛ اقدامی که غرب و اسرائیل آن را مقدمه‌ای برای ساخت بمب اتم می‌دانند اما ایران می‌گوید آن را برای تامین  سوخت رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران انجام می‌دهد.

در مذاکراتی که میان ایران و گروه ۱+۵ انجام گرفته، این گروه از ایران خواسته است که غنی‌سازی اورانیوم و به ویژه غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند.

ایران یک بار در سال ۱۳۸۹ در توافقی که به «بیانیه تهران» معروف شد، قبول کرد که ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌ شده خود را در ترکیه به امانت بگذارد و به جای آن سوخت رآکتور امیرآباد را دریافت کند.

این توافق که با میانجیگری برزیل و ترکیه به دست آمده بود اما مورد توافق کشورهای غربی قرار نگرفت و این کشورها به همراه چین و روسیه قطعنامه دیگری را در شورای امنیت علیه ایران به تصویب رساندند.

آخرین دور از گفت‌وگوهای  ایران و گروه ۱+۵ در مسکو برگزار شد که به نتیجه ملموسی دست نیافت. از آن هنگام تاکنون اتحادیه اروپا تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع کرده است و خواستار نرمش ایران در مواضع هسته‌ای‌اش شده است.

برخی مقام‌های ایرانی غنی‌سازی ۲۰ درصدی را قابل مذاکره دانسته‌اند. برای نمونه رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه، روز جمعه، ۲۱ مهرماه گفت: «برای غنی‌سازی ۲۰ درصد، چون نیاز کم است و تولید آن صرفه اقتصادی نیز ندارد، اگر تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را تضمین کنند، این موضوع قابل مذاکره خواهد بود

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، نیز پیشتر اظهاراتی مشابه مطرح کرده بود.

از سوی دیگر اسرائیل که خواهان کشیدن خط قرمز برای برنامه هسته‌ای ایران است، بارها گفته که جلوگیری از رسیدن ایران به بمب اتم را حق خود می‌داند و کشورهای دیگر حق تعیین تکلیف برای این کشور ندارند.

دولت باراک اوباما با این حال می‌گوید که به کشیدن خط قرمز برای ایران قائل نیست و معتقد است که همچنان باید به تحریم‌ها و دیپلماسی فرصت دارد.

 دوشنبه این هفته، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، پس از تصویب دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در لوکزامبورگ، به رادیو فردا گفت که اگر برنامه هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند، جنگ یا اشاعه تسلیحات هسته‌ای دامنگیر منطقه خاورمیانه خواهد شد.

وزیر خارجه بریتانیا در عین حال اذعان کرد که تحریم‌ها بر زندگی مردم تاثیر داشته  و بخشی از اوضاع اقتصادی ایران را نیز ناشی را سوء مدیریت دولت ایران دانست.





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر