۱۳۹۱ آذر ۷, سه‌شنبه

هشدار حماس به ایران در مورد حمایت از حکومت اسد در سوریه

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس هفته پیش تایید کرد که ایران در "مسلح کردن پیکارجویان حماس" نقش داشته است
موسی ابومرزوق، معاون دفتر سیاسی جنبش حماس گفته است که اگر ایران نمی‌خواهد افکار عمومی جهان عرب را علیه خود تحریک کند، باید در مورد حمایتش از رژیم سوریه بازنگری کند.
آقای ابو مرزوق در جریان گفتگویی با خبرنگاران در مقر جدید این جنبش در قاهره، پایتخت مصر گفت: "ایران دیگر در جهان عرب از موقعیت خوبی برخوردار نیست."
معاون دفتر سیاسی جنبش حماس همچنین افزود: "ایران برای از دست ندادن افکار عمومی جهان عرب، باید در سیاستش در قبال سوریه تجدید نظر کند."

حماس که کنترل نوار غزه را در اختیار دارد، مقر اصلی‌اش را که پیش از این در دمشق مستقر بود پس از شدت گرفتن درگیری ها در سوریه به قطر و هم اکنون به مصر منتقل کرده است.
حماس تا چندی پیش روابط بسیار نزدیکی با ایران داشت و جمهوری اسلامی به عنوان یکی از حامیان مالی آن شناخته می‌شد، اما روابط ایران با حماس در ماه‌های اخیر بر سر مواضع متفاوت این سازمان نسبت به سوریه رو به سردی گذاشته است.
آقای ابومرزوق با اشاره به این که حماس درخواست ایران را برای حمایت بیشتر از دولت سوریه رد کرد افزود: "مخالفت حماس با این درخواست ایران بر روابط ما (حماس) و ایران تاثیرگذاشته است."
این در حالی است که خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس هفته گذشته و در جریان درگیری ۸ روزه اخیر اسرائیل و این گروه، تایید کرد که ایران در "مسلح کردن پیکارجویان حماس"نقش داشته است.
علیرغم مخالفت بسیاری از کشورهای جهان با حکومت سوریه، ایران از جمله حامیان اصلی رژیم بشار اسد بشمار می‌رود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر