۱۳۹۱ آبان ۲۶, جمعه

قیمت بلیت پروازهای خارجی بدون اعلام قبلی دو برابر شد

پس از افزایش حدود ۶۵ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی در ایران از روز ۱۶ آبان‌ماه جاری، نرخ بلیت پروازهای خارجی نیز از روز چهارشنبه، ۲۴ آبان‌ماه، «۱۰۵ تا ۱۰۷ درصد» افزایش یافت.

مدیر یک آژانس هواپیمایی و مسافرتی در شهر مشهد روز چهارشنبه با تایید این خبر به روزنامه خراسان گفت: «نرخ بلیت تمام پروازهای خارجی ایرلاین‌های ایرانی و غیرایرانی از بامداد روز چهارشنبه، به یک‌باره و بدون اعلام قبلی به دو برابر افزایش پیدا کرد.»

روزنامه اعتماد، روز پنج‌شنبه، ۲۵ آبان‌ماه، نوشت که بر اساس ابلاغیه سازمان هواپیمایی کشوری در روز ۲۳ آبان ۹۱ به مدیران شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران، مقرر شده است تا از این پس مبنای محاسبه ارز مورد نیاز شرکت‌های خارجی در ایران «با نرخ بازار آزاد باشد».

روزنامه خراسان همچنین گزارش کرده است که هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، هما، در بخشنامه‌ای، نرخ بانکی ارزها را که باید توسط واحدهای هما و دفاتر فروش، آژانس‌ها، نمایندگی‌ها و سایر شرکت‌های هواپیمایی در ایران از اول وقت اداری چهارشنبه ۲۴ آبان تا ۳۰ آبان‌ماه جاری مورد استفاده قرارگیرد اعلام کرد.

بر اساس گزارش خراسان، نرخ بلیت‌ پروازهای خارجی تا سه‌شنبه شب گذشته بر اساس دلار ۱۲۲۶ تومانی محاسبه می‌شد که با این بخشنامه، از بامداد چهارشنبه نرخ بلیت پروازهای خارجی بر اساس نرخ هر دلار ۲۴۹۲ تومان محاسبه می‌شود که همان نرخ ارز مبادله‌ای است.

پیشتر عبدالرضا موسوی، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ایران، اعلام کرده بود که نرخ بلیت پروازهای داخلی به‌طور متوسط تا ۶۵ درصد افزایش می‌یابد.

به گفته آقای موسوی، این رقم «با توجه به مسیرهای مختلف و مسافت‌های متفاوت، کمتر یا بیشتر می‌شود». او در عین حال اشاره کرده است که قیمت این بلیت‌ها باید صددرصد افزایش می‌یافت.

کار‌شناسان در ایران پیش‌بینی کرده بودند که با توجه به سقوط ارزش ریال، واحد پول ایران، در برابر ارزهای خارجی، افزایش نرخ بلیت هواپیما در کشور «اجتناب‌ناپذیر» خواهد بود.

موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما از شهریورماه سال ۸۸ و در زمان ریاست رضا نخجوانی بر سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری و ابلاغ شده بود و تیرماه سال ۹۰،‌ شرکت‌های هواپیمایی داخلی قیمت بلیت پروازهای داخلی را ۱۴ درصد افزایش داده بودند.

به گفته شرکت‌های هواپیمایی، افزایش ۱۴ درصدی آن‌ زمان، تنها می‌توانست ‌بخشی از هزینه‌های ناشی از هدفمندی یارانه‌ها و گران‌ شدن قیمت سوخت را پوشش دهد و حال نیز با افزایش بی‌سابقه قیمت ارز به نظر می‌رسد شرکت‌های هواپیمایی ‌برای جبران زیان‌های وارده، راهی جز افزایش قیمت بلیت نداشته‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر