۱۳۹۱ آبان ۲۸, یکشنبه

بررسی روزنامه های صبح یکشنبه تهران - ۲۸ آبان

روزنامه های امروز صبح تهران در مقالات اصلی خود به تحلیل حوادث غزه، بمباران و موشک باران منطقه پرداخته و همه جا از پیروزی مقاومت و شکست اسرائیل نوشته در عین حال از کشورهای قدرتمند خواسته اند برای جلوگیری از کشته شدن کودکان و مردم بیگناه فلسطینی پیشقدم شوند.
گمانه زنی هائی درباره انتخابات آینده، و دادن احتمال بازگشت التهاب به بازار ارز از جمله دیگر مطالب این روزنامه هاست که می پرسند ایا احتمال تکرار یک دوم خرداد دیگر هست.
اسرائیل شکست خورد و مقاومت پیروز، هدف ایران است

خیال و واقع، کارتون جمال رحمتی، مغرب

 
کیهان برخلاف روزنامه هائی که معتقدند دولت های مسلمان حتی آن که انقلاب کرده اند همه آلت دست غرب شده اند و باید انقلابی در سراسر منطقه پدید آید تا احتمال سقوط اسرائیل فراهم شود نوشته امروزه تمامی شرایط به نفع مقاومت و به زیان اسرائیل رقم خورده است. متحدان اسرائیل در منطقه با انقلاب های اسلامی حذف شده اند و کشورهای اسلامی آزاد شده به جبهه مقاومت پیوند خورده اند.
حسین شریعتمداری در این مقاله یادآور شده که توان نظامی و مخصوصا موشکی حماس در مقایسه با سال ۲۰۰۸ چند برابر شده است ضمن آن که امروزه از موشک های جدید با برد دهها- و بعدها شاید معلوم شود که صدها- کیلومتر برخوردار است. ملت های مسلمان منطقه برای رودررویی مستقیم با نظامیان کودک کش اسرائیل لحظه شماری می کنند و به قول ژنرال پترائوس -فرمانده نظامی اسبق آمریکا در منطقه و رئیس سابق سازمان «آمریکا دیگر در منطقه، غریبه تلقی می شود و مردم از نگاه ایران به ما و متحدان ما می نگرند». بنابراین از هم اکنون می توان نتیجه گرفت اسرائیل با یک محاسبه غلط- که باید آن را لطف خدای سبحان و مصداق کلام حضرت سجاد(ع) دانست- با پای خود به مهلکه آمده است.
نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان با نقل خبری از یورو نیوز از قول پاسکال یونیفاس مدیرموسسه روابط بین المللی در پاریس، احتمال داده بود که حمله اخیر اسرائیل مقصود اصلیش نه اعراب و فلسطینی ها بلکه برجسته کردن نقش ایران به عنوان دشمن شماره یک و خطر اصلی در منطقه باشد.
حسین رویوران در مقاله ای در اعتماد نوشته حمله اسراییل به غزه معادلات میان جنبش مقاومت و رژیم صهیونیستی را تا حد زیادی تغییر داد. در هفته گذشته ما شاهد دو رخداد بزرگ بودیم؛ از یک سو انهدام خودروی زرهی رژیم صهیونیستی در اثر پرتاب موشک‌های کرنت توسط جنبش مقاومت و از سوی دیگر پرتاب موشک به جنوب تل‌آویو و انهدام پست برق این شهر. این رخداد‌ها چشم سیاستمداران اسراییلی را گشود و آنها را به‌شدت وحشت زده کرد، چرا که از یک طرف نشان داد ابزار‌های نظامی اسراییل برای حمله زمینی و از طرفی دیگر امنیت سیستم امنیت هوایی اسراییل که مقاومت به سادگی توانست آن را خدشه‌دار کند، به‌شدت آسیب‌پذیر است.
به نظر نویسنده این مقاله اسرائیل منفعل شده و توان ادامه عملیات علیه غزه را ندارد، به همین دلیل تلاش می‌کند با کمک همپیمانان غربی آتش‌بس برقرار کند. شرایط به وجود آمده جایگاه منطقه‌یی اسراییل را نیز تضعیف کرده است به همین دلیل اسراییلی که تا هفته پیش ایران را به حمله نظامی تهدید می‌کرد و مدعی بود سیستم گنبد آهنی توان مقابله با موشک‌های احتمالی پرتاب شده از سوی ایران را دارد اکنون به دلیل ناکارآمدی این سیستم در برابر موشک« زلزال ۵» که یکی از موشک‌های دسته چندم ایران است ناتوان و آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد.

آمادگی برای دفاع از غزه صفحه اول کیهان

فضل الله یاری در سرمقاله ابتکار انتشار تصاویر جسم بی جان و خون آلود کودکان فلسطین و به خصوص غزه بر اثر حملات ارتش اسرائیل در رسانه‌ها را دردناک و دلخراش خوانده با این حال نوشته "این خبر تازه ای نیست است، به گونه ای که وجدان جهان به آن عادت کرده و به راحتی برآن چشم می‌بندد و سوت زنان از کنار آن می‌گذرد."

به نوشته این مقاله در عصری که ادعای حفظ محیط زیست، حمایت از جانوران اهلی و وحشی و خودکشی نهنگ‌ها و انقراض گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری برای خودش کمپین‌ها،کنوانسیون‌ها و معاهدات بین الملی و بین قاره ای و جهانی دارد و دولت‌های بزرگی پشت آن‌ها سنگر گرفته اند تا دغدغه‌های انسانی خود را به جهانیان نشان دهند، کودکان غزه از این موضوع مستثنی شده اند و تنها در خیابان‌های تهران و قاهره و طرابلس و دیگر کشورهای مسلمان، مردمی با تصاویر خونین این کودکان و پدران و مادرانشان مظلومیت آنان را فریاد می‌زنند.

هواشناسی کودک، کاری از احسان گنجی، اعتماد

دکتر صمد قائم پناه در مقاله ای درقانون نوشته با شدت گرفتن حملات اسرائیل علیه نوار غزه و همچنین بالا گرفتن واکنش‎های جهانی نسبت به این موضوع، اکنون این سوال مطرح است که موضع آمریکا و مصر در رابطه با این مسئله چگونه خواهد بود. اخبار نشان می دهد باراک اوباما گرفتار مشکلات داخلی است و هنوز درگیر مسائل فرامنطقه ای نشده است.

به نوشته این مقاله اما در رابطه با مصر، بعید به نظر می‏رسد «محمد مرسی»، رئیس‎جمهوری مصر در این زمینه تابع سیاست‏های ایالات متحده آمریکا باشد. ظرف این چند ماهی که از روی کار آمدن مرسی می‌گذرد، از یک طرف شاهدیم، دولت مصر یک سیاست موازنه مثبت را در منطقه خاورمیانه و در قبال بحران اعراب و اسرائیل دنبال می‎کند
مقاله قانون پیش بینی کرده که عکس‎العمل گروه‎های مقاومت در منطقه، اسرائیل را در نهایت ناکام خواهد گذاشت و ادامه شرایط طولانی مدت به این شکل برایش غیرممکن خواهد بود. همچنین در برهه کنونی افکار عمومی جهانی نیز به هیچ عنوان از ادعاهای اسرائیل حمایت نخواهند کرد.
همه دنیا خراب، به جز این جا. چه رییس جمهوری؟
منصور فرزامی در سرمقاله مردم سالاری با اشاره به تیترهای روزنامه دولت در یک هفته گذشته که بیشترشان از خرابی اوضاع اقتصادی و اجتماعی اروپا و آمریکاست از مسئولان تبلیغات و رسانه ها پرسیده: مشکل ما کجاست؛ مشکلات ما کجاست تا به حل آن همت کنیم ؟ وقتی که اوضاع ما چنین شیرین و عسلی است، چرا در خانه نخوابیم و عرش را سیر نکنیم. وقتی که جوانان تحصیلکرده بیکار و غیر تحصیلکرده‌های گرفتار که با مشکلات و نداری و گرانی و در به دری،دست و پنجه نرم می‌کنند و با درد می‌سازند، این آمارها و دیگر بینی‌ها را می‌بینند که چگونه طوفان سندی را ریز ودرشتش را می‌بینیم و شمار کشته‌ها را در بوق می‌دمیم اما از لرزیدن زلزله زدگان چادر نشین «ورزقان» در یخ و برف، هیچ نمی‌گوییم و نه از مرگ دانش آموزان خود در مسیر سفر که با تاسف، استمرار هم دارد و وزیر مسوولش خم به ابرو نمی‌آورد .
این مقاله با اشاره به آمار گردشگران و دانشجویان ایرانی در مالزی پرسیده زمانی ما کجا بودیم و مالزی کجا و چرا به جایی رسیده است و رسیده ایم که باید دهها هزار دانشجوی ما، تحصیلات تکمیلی خود را در آنجا بگذرانند ؟ چرا آمار نمی‌دهید که از مالزی چند نفر در ایران به تحصیل اشتغال دارند؟ چرا آمار نمی‌دهید مهاجران اروپایی و آمریکایی که رهسپار کشور عزیز ما هستند تا مابقی عمر در اینجا به سر برند و بیا سایند،چند صد هزار و چند میلیون نفرند؟
سرمقاله مردم سالاری در نهایت نوشته برای روشن شدن ذهن گزارشگر آن روزنامه محترم، ذکر یک نکته کفایت دارد.آن عزیز به یقین با خبر است که در بنگاه خبر پراکنی بین المللی بی بی سی با آن سابقه چند ده ساله، به سبب اشتباه در نقل خبر که ما به آسانی و بی توجهی از آن می‌گذریم، به چه پاک‌سازی و بازسازی و خانه تکانی درون سازمانی، دست زده‌اند.
اسماعیل آزادی در مقاله ای در اعتماد در ارتباط با روابط دولت و مجلس و سئوال مجلسیان از رییس جمهور نوشته ایران بیش از ۳۰ سال است که «شرایط فعلی»‌اش پرچالش و ملتهب بوده و دشمن نیز چهارچشمی مراقب حرف‌ها، اعتراضات، اقدامات و مخالفت‌ها و موافقت‌های درون کشور بوده و هست. اگر بخواهیم برای همیشه «شرایط فعلی» را نامناسب برای کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی و اجتماعی بدانیم، باید راحت در منزل بنشینیم و دست به سیاه و سفید نزنیم.
نویسنده مقاله در انتقاد از کنشگران سیاسی که رقیبان خود را با نقل واکنش خارجی ها می سنجند نوشته اگر کشور های دشمن به این نتیجه رسیدند که فلان شخص را از چشم مردم و مقامات بیندازند و می‌دانند که اگر از آن شخص حمایت کنند، مقامات کشوری و لشکری با او برخورد می‌کنند،‌ این کار را نخواهد کرد؟ یعنی دشمنان ما از آن شخص تعریف و تمجید نمی‌کنند؟ در این صورت ما از دشمن خط نمی‌گیریم؟ این البته یک فرض است، ولی می‌توان آن را جدی گرفت.
مقاله اعتماد در پایان پرسیده چرا عده‌یی از مخالفان طرح سوال از رییس‌جمهور نگران پاسخ‌‌های آقای احمدی‌نژاد هستند؟‌ اتفاقا اگر رییس‌جمهور یک کشور نخواهد فضای کشور را درک کند یا بخواهد رقبای خود را با حرف‌های شوخی و چالش‌برانگیز از میدان به در کند، به دلیل همین مشی غیرمرسوم قابل سرزنش نیست؟ اتفاقا باید از چنین شخصی با جدیت پرسید که این چه مشی ناصوابی است که اختیار کرده است؟ رییس‌جمهوری که نخواهد پاسخ منتقدان خود را با کمال احترام و صبوری بدهد یا توجه نداشته باشد که سخنانش می‌تواند روی اقتصاد کلی کشور تاثیر سوء بگذارد، چگونه رییس‌جمهوری است؟
ای دولت بی تجربه، استعفا برای چی؟
محمدحسین روانبخش در ستون طنز مردم سالاری نوشته امان از سیاستمداران و مدیران تازه کار در دنیای امروز که گاهی دست به اقداماتی می‌زنند که نه تنها برای خودشان ضرر دارد‌، مدیران عزیز و پرتلاش کشور ما را هم کمی تا قسمتی دچار مشکل می‌کنند .مثل اقدام وزیر راه و ترابری مصر که وقتی صبح دیروز به دلیل تصادف اتوبوس دانش‌آموزان با قطار در جنوب مصر، ۴۳ نفر از جمله ۴۱ دانش‌آموز کشته شدند، بلافاصله استعفا داد
به نوشته طعنه آمیز این ستون دولت ناتوان و ناوارد و نابهنجار و ... مصر واقعا دارد شورش را در می‌آورد ؛ اگر کسی در آنجا عقل سیاسی و مدیریتی داشت‌، کمی‌به مدیران کشورهای دیگر که چند سالی است داعیه دار مدیریت جهان هستند‌، نگاه می‌کردند که تحت هیچ شرایطی‌، خدای ناکرده زبانم لال‌، رویم به در و دیوار‌، حاضر به عذرخواهی از مردم هم نیستند‌؛
ستون طنز مردم سالاری نوشته دلیل این عملیات ناشیانه در مصر این که بعضی‌ها متاسفانه پست ومقامی مثل وزارت را به آسانی به دست آورده اند و قدرش را نمی‌دانند‌، در حالی که وزیر شدن شوخی نیست‌: جگرها خون شود تا یک نفر ناگه وزیر گردد! دیگر این که باید این جور افراد قبل از وزارت به بعضی کشورهای منطقه سفر کنند تا بدانند که صندلی چه قدر و قیمتی دارد‌، به طوری که بعد از ۸ سال هم اگر کسی گفت که دوره شما تمام شد‌، پرسیده شود : از کجا معلوم؟!
آمار تصادفات در جاده ها و مرگ ها
نازنین محمدنژاد در گزارشی در قانون در سال، ۷۷، حدود ۱۴ هزار و ۹۸۱ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند و این رقم ۱۰ سال بعد یعنی در سال ۸۷ به ۲۳ هزار و ۳۶۲ نفر رسیده است. درباره کشته شدگان و مجروحان تصادفات جاده‌ای در سال‌های اخیر هر چند اختلافات آماری غیر قابل اغماضی وجود دارد اما، تقریبا اغلب کار‌شناسان و مسئولان اجرایی در این مورد متفق القولند که تعداد کشته شدگان سالانه رقمی بیشتر از ۲۳ هزار نفر است.
به نوشته این گزارش باید آمار ۶ ماهه اول سال ۹۱ را هم به این لیست اضافه کرد که طبق اعلام پزشکی قانونی ۱۰ هزار و ۶۰۹ نفر از ایرانیان در جاده ها با خودروهای متفاوت کشته شده اند. در ۳۲ سال گذشته، ۸۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی در سراسر ایران کشته شده‌اند. این تعداد تلفات در تصادفات رانندگی در حالی است که در جنگ هشت ساله ایران و عراق، حدود ۲۳۰ هزار ایرانی کشته شدند. آمار تصادفات رانندگی در ایران در مقایسه با سایر کشور‌های جهان، نگران کننده است.
قانون یادآوری کرده که میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن و دو برابر ترکیه است. در عربستان روزانه ۱۲ نفر قربانی حوادث جاده‌ای می‌شوند؛ این در حالی است که این رقم در ایران برابر با ۴۸ نفر است. ناامن‌ترین جاده‌های دنیا برای رانندگی و بد‌ترین آمار در زمینه میزان سوانح رانندگی در جهان متعلق به کشورهای اریتره، مصر، لیبی، افغانستان، عراق، نیجر، آنگولا، امارات، گامبیا، ایران و موریتانی است و امن‌ترین جاده‌های دنیا برای رانندگی را کشورهای سوئیس، سنگاپور، هلند، فنلاند، آلمان، نروژ و سوئد دارند.
منشأ تورم از کجاست

کارتون علی کاشی، مردم سالاری

دکتر حسین راغفر در مقاله ای در آرمان نوشته بانک مرکزی نرخ تورم مهر ماه را ۹/۲۴درصد اعلام کرده است. این در حالی است که در ماه‌های آتی هم باید منتظر نرخ‌ جدیدتری از تورم باشیم. نوسان نرخ تورم ریشه در سیاست‌های اقتصادی نادرست دارد. سیاست‌های غلط اقتصادی موجب کاهش میزان تولید از یک طرف و مصرفی شدن اقتصاد کشور از طرف دیگر شده است. در این حالت کاهش عرضه بخش تولید با افزایش تقاضای مصرف همراه شده و شکافی را به وجود آورده که نتیجه آن ایجاد تورم در جامعه است.

به نوشته این اقتصاددان ادامه سیاست‌های اقتصادی غلط منجر به افزایش مشکلات واحدهای تولیدی و محدودیت بیش از پیش این واحدها می‌شود. هرچند در چند ماه اخیر با توجه به افزایش نرخ ارز به نحوی تولیدات واحدهای تولیدی وابسته به قیمت دلار با مشکلاتی مواجه شدند. حتی آن واحدهایی که تمام تولید و تامین مواد آنها در داخل و از طریق ریال تامین می‌شود نیز نرخ کالای خود را بر اساس دلار محاسبه می‌کنند.
مقاله آرمان تاکید دارد که یکی دیگر از مشکلات کنونی اقتصاد ما انحصار‌ها در اقتصاد است که برخی با نفوذ خود، در تغییر سیاست‌ها از شرایط موجود سودهای کلان برده و از نابه‌سامانی‌های فعلی استفاده می‌کنند. این انحصار شرایطی را ایجاد کرده است که منافع ملی و عمومی مردم تامین نمی‌شود و عده‌ای منافع خاص خود را تامین می‌کنند. نمونه بارز این کار محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های وارداتی اخیر است که سیاست‌های بی‌ثبات را نشان می‌دهد.
مواد لازم برای آرامش قبرستانی
پوریا عالمی در ستون نشر اکاذیب روزنامه قانون از علی مطهری نقل کرده "آرامشی که حداد دنبالش است آرامش قبرستانی است" و بعد چند نمونه از اکاذیب را نقل کرده . از جمله: کافی است فضا را آرام کنیم. برای آرام کردن فضا و سر و صدا، از هر راهی - جز صداخفه‌کن - می‌شود استفاده کرد.
توزیع عادلانه قرص آرامبخش (با قیمت دولتی و بهره‌مندی از سوبسید) در سطح جامعه برای آرام کردن جامعه از اهم وظایف دولت است.- در آرامش قبرستانی مطبوعات و رسانه‌های ایده‌آل رسانه‌هایی هستند که تیتر یک‌شان همیشه این باشد: هییییییس! اگر روزنامه‌ای درباره جامعه چندصدایی تیتر بزند به اتهام ایجاد آلودگی صوتی، صداش قطع خواهد شد.
ستون نشر اکاذیب قانون سپس از عبید زاکان نقل کرده که مردی از پدر پرسید این جنازه را که تشییع می کنند به کجا می برند، پدر جواب داد: جایی که نه نور هست، نه گرما، نه غذا، نه امید، نه وسائل رفاهی، نه برق و گاز، نه یخچال ساید بای ساید، نه ماهواره، نه اینترنت پرسرعت نامحدود، نه تلویزیون خصوصی، نه هیچ چیز دیگه. یه جای خیلی خیلی سوت و کور.
پسر گفت: زکی. پس بگو می‌برندش خانه‌ی ما.
کارتون روز

ضد جنگ، کارتون علی رومانی، از مغرب

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر