۱۳۹۱ آذر ۱۰, جمعه

رویای تشکیل کشور فلسطین محقق شد؛ ۱۳۸ رای موافق برای ارتقای جایگاه


 فلسطین به عنوان “کشور” غیرعضو ناظر در سازمان ملل به رسمیت شناخته شد


اعضای سازمان ملل متحد با ۱۳۸ رای موافق در برابر نه رای مخالف با ارتقاء وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطینی از “نهاد ناظر” به “کشور ناظر غیر عضو” موافقت کردند.
پذیرفته شدن فلسطینی‌ها به عنوان کشور ناظر غیرعضو، به ‌آن‌ها امکان تاثیرگذاری بر مناسبات سیاسی و شرکت در نهادهای جهانی، از جمله دیوان لاهه را می‌دهد. در عین حال که سکوی پرشی است برای رسیدن به عضویت کامل.
۴۱ عضو سازمان ملل متحد چون آلمان هم امروز از دادن رای مثبت یا منفی خودداری کردند.
آمریکا، کانادا، اسراییل، چک، پاناما، پالااو، جزایر مارشال، نااورا، میکرونزیا به این مصوبه رای منفی داده اند.
بی بی سی گزارش داد که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی روز پنچشنبه با حضور در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک و در حالی که در مجمع عمومی این نهاد بین المللی حضور داشت، درخواست فلسطینی ها را رسما مطرح کرد.
آقای عباس در نشست امروز سازمان ملل متحد گفت: “باید اینجا بار دیگر هشدارمان را تکرار کنیم؛ فرصت درحال از دست رفتن و مهلت به سرعت به سرمی آید. کاسه صبر پرتر می شود و امیدها کمرنگ. آدم های بی گناهی که جانشان را در بمباران های اسرائیل از دست داده اند – بیش از ۱۶۸ شهید در غزه که بیشترشان کودکان و زنان و ۱۲ عضو یک خانواده، خانواده دعلو بودند – یادآور دردناک این موضوع برای جهان است که این اشغال نژادی و استعماری یک راه حل مبتنی بر پیدایش دو کشور و چشم انداز تحقق صلح را به گزینه ای خیلی دشوار، اگر نه غیرممکن، بدل می کند.”
از پیش هم انتظار می‌رفت بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ کشور با وجود مخالفت‌ شدید اسرائیل و آمریکا به این درخواست رای مثبت بدهند.
به این ترتیب، ‌برای اولین بار رتبه فلسطین در سازمان ملل متحد با جایگاه واتیکان برابر خواهد شد. این ترفیع به ظاهر کوچک می‌تواند برای اسرائیل پیامدهای جدی داشته در پی داشته باشد.
حالا طرف فلسطینی قادر خواهد بود تا در برابر ساخت و سازها در کرانه غربی رود اردن و بسیاری از موارد اختلافش با اسرائیل به نهادهای بین المللی شکایت کند.
تصاویر زنده تلویزیونی از رام الله لحظاتی پس از تصویب درخواست تشکیلات خودگردان فلسطینی، از جشن و سرور فلسطینیان در خیابان ها حکایت دارد.
این رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روزی اتفاق افتاد که ۶۵ سال پیش مصوبه دیگری موجب شکل گیری کشور اسرائیل شده بود.
در ۲۹ نوامبر سال ۱۹۴۷ این مجمع با تصویب قطعنامه ۱۸۱ به تقسیم فلسطین به دو کشور مجزا برای یهودیان و اعراب ساکن آن رای داد، قطعنامه‌ای که کشورهای عرب آن را رد کردند.
کشورهایی چون آمریکا، کانادا و دیگر مخالفان رای گیری امروز می گویند ارتقای وضعیت تشکیلات فلسطینی نباید به روند مذاکرات صلح و توافقات میان اسرائیل و فلسطینی ها در جریان توافقنامه ۱۹۹۳ اسلو آسیب بزند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر