۱۳۹۱ آبان ۱۸, پنجشنبه

سکوت مراجع و مسئولان در باره وضعیت ستار بهشتی

 با گذشت سه روز از انتشار اخباری پیرامون جانباختن ستار بهشتی، وبلاگ نویس بازداشت شده توسط پلیس «فتا»، مراجع قضایی، نهادهای انتظامی و همچنین منابع حکومتی همچنان نسبت به این مسئله سکوت اختیار کرده اند.

بر اساس گزارش سحام نیوز، خواهر ستار بهشتی، عصر چهارشنبه در مصاحبه ای از تهدید توسط ماموران خبر داده است.
 
بر اساس این گزارش، همسر خواهر ستار  به دستور ماموران صبح چهارشنبه برای تحویل جنازه به پزشک قانونی کهریزک مراجعه کرده بود. خواهر ستار برای پیگیری مسئله با تلفن همراه همسرش تماس می گیرد، اما ماموران خود پاسخ تماس را می دهند و به خواهر ستار می گویند که تا ۴۵دقیقه دیگر با جنازه خواهند رسید. هنوز خانواده ستار بهشتی موفق به رویت جنازه وی نشده اند.
 
ماموران صبح چهارشنبه در تماس با شوهر خواهر ستار، از وی خواسته بودند تا شناسنامه های خودش، ستار و مادر وی را به همراه بیاورد.
 
همچنین ماموران تاکید کرده بودند که وی تنها برای دریافت جنازه به پزشک قانونی کهریزک مراجعه کند.
 
گزارش مذکور می افزاید: حین مصاحبه خبرنگار سحام با خواهر ستار، وی از ورود چند نفر به منزلش خبر داد و تماس قطع شده و تماس های مکرر با خانواده ستار همچنان بی نتیجه مانده است.
 
مادر ستار بهشتی شب گذشته در مصاحبه با خبرنگار سحام در حالی که به شدت گریه می کرد و نام ستار را فریاد میزد می گفت: “امروز به ما تماس گرفتند که فردا بیایید جنازه را تحویل بگیرید؛ اعتراف نکرده.”
 
ماموران امنیتی در تماس صبح امروز خود گفته بودند که جنازه را در بهشت زهرا خواهیم شست و همراه شما برای دفن خواهیم آمد.
 
بنا به گفته عموی این زندانی سیاسی، وضعیت روحی مادر وی به شدت وخیم است و ستار تنها نان آور و پرستار وی بوده است.
 
وی روز گذشته نیز گفته بود: "ماموران امنیتی در تماس تلفنی مجدد با خانواده ستار بهشتی، از آنها خواسته اند فردا جنازه این زندانی ِ کشته شده را در محل پزشکی قانونی کهریزک تحویل بگیرند."
 
روز سه شنبه گزارشی منتشر شده بود ، مبنی بر اینکه ماموران پلیس امنیت به خانواده ی ستار بهشتی، از سبزهای گمنامی که روز هفتم آبان ماه امسال بازداشت شده بود، اطلاع دادند که این جوان ۳۵ ساله جان خود را از دست داده و آنها باید روز آینده برای دریافت پیکرش مراجعه کنند.
 
بر اساس گزارش مذکور، شاهدان عینی از زندان اوین در ملاقات با خانواده هایشان گفته اند که ستار در بازجویی ها به شدت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و آثار کبودی و شکنجه بر تن و صورت و سر این زندانی سیاسی مشهود بوده است.

زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین که ستار بهشتی یک شب را در آنجا سپری کرده بود، روایت کرده اند که بدن این جوان زیر ضرب و شتم له شده بود و به گفته آنها حتی یک جای سالم در بدنش نبود.

خواهر ستار بهشتی گفته است: شوهرم را خواستند و به او گفتند برو مادرش را آماده کن. قبر بخر. فردا بیا جنازه را تحویل بگیر. همین. هیچ چیز دیگری نمی دانیم. نمی دانیم چرا کشتند. اصلا چی شد. نمی دانیم چی شد. داداشم سالم از خونه رفت. با پای خودش رفت. همه دیدند که سالم بود. برادرم حتی قرص سردرد نمی خورد. سالم سالم بود.

ستار بهشتی هفتم آبان ماه در منزل شخصی اش در رباط کریم توسط ماموران پلیس فتا بازداشت شده است.
 
پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران یا پلیس سایبری ایران با نام مختصر پلیس فتا، یک واحد تخصصی نیروی انتظامی است که به شناسایی وبلاگ نویس ها و فعالان حوزه نت مشغول بوده و از بهمن ۱۳۸۹ شروع به کار کرده است.
 
تارنمای این بخش از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، تا کنون نسبت به اخبار مرتبط با ستار بهشتی سکوت اختیار کرده است.
 
ستار کیست؟
گزارش ها می گوید ستار بهشتی یکی از بازداشت شدگان وقایع سال ۷۸ کوی دانشگاه و نیز از فعالین مدنی در فضای مجازی و وبلاگ نویس و منتقد به سیاست های دولت بود که در سال های گذشته نیز سابقه دستگیری و محکومیت داشته است. این زندانی سیاسی ۳۵ ساله و یک کارگر ساده می باشد که در هنگام بازداشت نان آور خانواده اش بوده است.
 
تنها واکنش اصولگرایان؛ وبسایت منتقد دولت
در نخستین واکنش نیز، سایت اصولگرای بازتاب در گزارشی نوشت: “درگذشت تاسفبار این جوان که احتمالا به دلیل قصور یا تقصیر عوامل دخیل در پرونده وی صورت گرفته است، یادآور خاطرات تلخی نظیر مرگ زهرا کاظمی در زندان اوین، مرگ زهرا بنی یعقوب، پزشکی در همدان، مرگ هاله سحابی و پرونده کهریزک است که تا کنون، هیچ یک به نتیجه قطعی نرسیده است.  البته موضوع دفاع از مواضع این وبلاگنویس یا دیگر افراد نیست؛ سخن این است که به پرونده هر متهمی با هر مواضعی باید مطابق قانون و با رعایت کلیه حقوقش رسیدگی شود تا چنین وقایع ناگواری رخ ندهد".
 
گزارش مذکور می افزاید: "رسیدگی دقیق و علنی به پرونده ستار بهشتی و محاکمه قاصران و مقصران این پرونده، انتظاری است که افکار عمومی از مقامات قضایی، به ویژه دادستان تهران دارند تا بدون اثرپذیری از فشارها، اعتماد مخدوش شده به اقتدار دستگاه قضایی در پرونده های مذکور را ترمیم کند. طبق اطلاعات رسیده، برخی نمایندگان مجلس در صددند با خواندن مسوولان ذی ربط در ناجا به مجلس، موضوع را پیگیری کنند.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر