۱۳۹۱ مهر ۴, سه‌شنبه

خانواده هاشمي در تيررس؛ زمان انتقام گيري سياسي است


خانواده هاشمي در تيررس؛ زمان انتقام گيري سياسي است
جرس:مهدی هاشمی دومین فرزند ذکور علی اکبر هاشمی رفسنجانی، پس از پدرش یکی از خبرسازترین و جنجالی ترین عضو خانواده هاشمی ها محسوب می شود که از سه سال پیش تاکنون فراز و نشیب های گوناگون به زندگی خود دیده است.
مهدی هاشمی پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم، از حامیان میرحسین موسوی و تغییر محمود احمدی نژاد رییس دولت نهم بود اما در آن انتخابات هم مجریان و هم ناظران، در یک طرف میز نشسته اند تا جایی که آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان معتقد بود "خدا نخواست در سوم تير در به روي پاشنه غلط بچرخد. کمک خدا در حادثه مشهود است، يکي از دوستان نقل مي کرد آن زمان سوار تاکسي شده بود و راننده تاکسي گفته بود من مي خواهم به آقاي احمدي نژاد راي بدهم زيرا مادرم که چند سالي است مرده ديشب به خوابم آمده و گفته به احمدي نژاد راي بده."
انتخابات سال 88 و نتایج آن اما آغاز حیرت و قرار گرفتن علامت سوال بر اذهان مردم بود که آیا نتیجه انتخابات واقعا چنین است که رییس ستاد انتخابات کشور مشغول خواندن است؟ حاکمیت اما دست ها را قبلا خوانده بود و از همان شب بازداشت ها آغاز شد و علاوه بر فعالان گروه های مختلف سیاسی، افراد مرتبط با مهدی هاشمی نیز دستگیر شدند.
حمزه کرمی، مسعود باستانی، محمدرضا نوربخش، محمدرضا رجبی و ... از جمله افرادی بودند که پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم به اتهام ارتباط با مهدی هاشمی یا مجموعه های مرتبط با وی بازداشت شدند. چند ماه پس از بازداشت، همه آنها علیه مهدی هاشمی اعتراف کردند که به نحوی قصد براندازی نظام از نوع نرم را داشته است.
آن زمان ماننده دادگاه اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی هنوز مرسوم نبود که نام اختصاری افراد در دادگاه نوشته شود بنابراین بازداشت شدگان در مقابل دوربین تلویزیون، دست به اعتراف های عجیب و غریب می زدند. مسعود باستانی در یکی از همان دادگاه ها در خصوص مهدی هاشمی اینگونه اعتراف کرد: "تضعیف نهادهای قانونی کشور همچون شورای نگهبان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی مقاومت بسیج و نیز نیروی‌ انتظامی، ایجاد شبهه در انتخابات، القاء تقلب در انتخابات جزو محورهایی بود که در راستای وحدت‌شکنی و ایجاد التهاب در جامعه، ما آن را از سوی مهدی هاشمی مدیریت کلان سایت جمهوریت در دستور کار داشتیم."
حمزه کرمی مشاور عبدالله جاسبی و از دوستان مهدی هاشمی نیز در همان دادگاه اظهار داشت: سایت جمهوریت ابتدا قرار بود از کاندیدایی در انتخابات حمایت و نسبت به دولت نهم نیز نقدهایی داشته باشد ولی با فشارهای مهدی هاشمی، این سایت تبدیل به سایت تضعیف کننده سازمان‌های نظامی از جمله بسیج، سپاه و سازمان‌های دولتی شد و کار به جایی کشید که این سایت بر خلاف واقعیت، شبهه تقلب در انتخابات را تلقین کرد."
مهدی هاشمی در نامه ای به رییس صدا و سیما، با اعتراض به زندان‌های انفرادی بازداشت شدگان و عدم دسترسی آنها به وکیل، اتهامات مطرح شده را تکذیب کرد.وی با با فرمایشی خواندن دادگاه ها، خواستار پیگیری مفقود شدن 340 میلیارد تومان از شهرداری تهران در زمان احمدی نژاد شد.
حمزه کرمی بعدها در رنجنامه ای خطاب به غلاحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور درباره شیوه اعتراف گیری بازجوها علیه مهدی هاشمی می نویسد: "آن‌ها اعلام کردند اگر روز دادگاه من متن مورد نظر بازجوها را نخوانم خانمی در جلسه علنی دادگاه بلند خواهد شد و علیه تو در دادگاه افشاگری خواهد کرد که تو با او رابطه داشته‌ای و غیره !! بدین صورت آن‌ها مرا مجبور کردند بخاطر حفظ آبروی خانوادگی ام متن مورد نظرشان را در دادگاه بخوانم و بلافاصله آنرا که علیه مهدی هاشمی و خودم تنظیم شده بود، از تلویزیون پخش کردند. در حالیکه بعد ها شنیدم که مقام معظم رهبری با پخش دادگاه ها از صدا و سیما موافق نبودند."
غیبت سه ساله
نمازجمعه هاشمی رفسنجانی در تاریخ 26 تیرماه سال 88، اعلام همراهی او با معترضان و فشار شخصیت های تندروی اقتدارگرا بر تنگ تر شدن فضا نسبت به مهدی هاشمی افزود. براساس اخبار، مهدی هاشمی چندی پس از اعتراف های تلویزیونی همکارانش، با پیشنهاد یکی از مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی -که برخی احتمال می دهند آقاي خامنه ای باشد، به پدرش از کشور خارج می شود.
مهدی هاشمی که همزمان رییس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد هم بود با حکم پدر به عنوان مسوول دفتر و نماينده رياست هيئت هاي موسس و امنا در كليه واحد هاي برون مرزي منصوب شد تا آن واحدها را سامان بخشد. این حکم برای اصولگرایان گران تمام شد و از آن به عنوان فرار مهدی هاشمی از ایران با عنایت پدر، نام بردند.
با این حال هاشمی رفسنجانی سه ماه پس از خروج فرزندش از ایران با دفاع از سفر کاری و تحصیلی او در جمع دانشجویان مشهد اعلام کرد: "مهدي ما رفته خارج و خيالش از پرونده هايش راحت است، مهدي بارها به ديوان محاسبات رفته است اما مجلس با وارد شدن به آن قضيه وي را مبرا دانسته است. وزارت اطلاعات اعلام كرده است دو سال روي پرونده مهدي كار كرده است و وزارت نفت هم گفته مهدي ما مبرا است.
هاشمی همچنین با اشاره به پرونده استات اویل اظهار داشت: "ماجرا اين بود كه در داخل استات اويل چند نفر بازي درآورده بودند و بين خودشان پول هايي را رد و بدل كرده بودند و همه را به گردن مهدي انداخته بودند درحالي كه پشت اين قضيه اسرائيل بود و مي خواست ما را خراب كند."
به گفته رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام: "مطمئنم كه مهدي در اين انتخابات هيچ دخالتي نداشت و در هيچ يك از اغتشاشات و در هيچ نقطه يي نبوده است. او فقط تنها دخالتي كه كرده بود اين بود كه تجربه خودش را در كميته صيانت از آرايي كه در مجلس خبرگان خوب جواب داده بود به ديگران انتقال داد وگرنه مهدي ما پول ندارد كه به بقيه بدهد."
هاشمي در رابطه با سفر مهدي هاشمي به خارج از كشور توضیح داد که مهدي به سفر كاري رفته است و اين نيز مساله عادي بوده است. ما شش دانشگاه در خارج داريم كه الان مهدي رفته به لندن و بيروت براي سركشي درحالي كه بقيه دانشگاه ها را هم هنوز سركشي نكرده است.
وي ادامه داد: الان هم در زنگبار هم زميني گرفته ايم كه بايد در آن دانشگاه بسازيم و هنوز كارهاي ارمنستان و تاجيكستان و دوبي نيز مانده است. رئيس مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد: مهدي دائماً مي خواهد بيايد ولي من به او مي گويم نيايد و كارهايش را انجام بدهد. جالب اينكه هيچ دادگاهي تا امروز به وي احضاريه نداده و مهدي نيز هر وقت كه لازم باشد مي آيد. الان هم رفته است دكترا ثبت نام كرده است و قرار است رساله اش را در يكي از دانشگاه هاي خارج از كشور بگذراند.

مصونيت زدايي از خانواده
اصولگرایان اما در دوران غیبت مهدی بیکار نبودند و با هرکنش هاشمی رفسنجانی، یک واکنش درباره مهدی، "فتنه" یا خانواده وی انجام می دادند. شعار مرگ بر هاشمی برای نخستین بار در صحن علی مجلس سر داده شد و سیمای جمهوری اسلامی نیز آن را پخش کرد.
در مجموع خانواده وی در امان اخبار روزنامه سایت ها و روزنامه های اصولگرا نبودند. فائزه هاشمی که برای حضور در مراسم چهلمین روز درگذشت یکی از اقوام نزدیک به حرم شاه عبدالعظیم واقع در شهر ری رفته بود با فحاشی های رکیک فردی به نام سعید تاجیک از مسوولان رده بالای بسیج تهران مواجه شد.
فائزه هاشمی پیش از این نیز سه بار در اعتراض های پس از انتخابات بازداشت شده بود و در همه این بازداشت ها، ساعت ها مهمان نیروهای امنیتی یا انتظامی بود. فرزند او حسن لاهوتی نیز در در 2 فروردین ماه سال 89 هنگام بازگشت به ایران از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شد و با تودیع وثیقه 73 میلیون تومان از زندان آزاد شد.
وی در همین دوران غیبت هنگامی خبرساز شد که با یکی از ماهنامه های ایران مصاحبه کرده بود اما آن ماهنامه در خصوص برخی کلمات ویرایش های معمول جمهوری اسلامی را انجام داد که با واکنش تند فائزه هاشمی مواجه شد: "هرگز به خمینی امام و به خامنه ای مقام معظم رهبرى نمى گويم و اصلا قبول ندارم که آقای هاشمی، يار آقای خمينی بودند، بلکه ميگم همراه آقای خمينی بودن و به ايشون کمک کردند."
بعدها فائزه هاشمی به دلیل روایت ماجرای حمله سعید تاجیک در شاه عبدالعظیم در گفتگو با یکی از سایت های خارجی، به 6 ماه حبس تعزیری و 5 سال محرومیت از فعالیت های اجتماعی و سیاسی از سوی قاضی صلواتی محکوم شد و این حکم در فروردین ماه سال جاری در دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شد.
اما این پایان ماجرا نبود؛ اجرای حکم فائزه هاشمی پرسش دایم خبرنگاران رسانه های محافظه کار از دادستان تهران یا دادستان کل کشور بود. این پرسش ها وقتی به انتقاد تبدیل شد که وی در جریان المپیک لندن برای چند روز از کشور خارج شد و رسانه های تندرو اعلام کردند، خواهر نیز مانند برادر از کشور فرار کرد. اما او برگشت و دادستان کل کشور هم اعلام کرد فائزه هاشمی ممنوع الخروج نبوده که نتواند از کشور خارج شود.
..و سرانجام بازگشت
اخبار مربوط به بازگشت مهدی هاشمی هر از گاهی از سوی رسانه های منتقد هاشمی رفسنجانی منتشر می شد و پس از مدتی که هیچ خبری از آمدن وی نمی شد، سر و صداها می خوابید اما این بار وضعیت به گونه ای دیگر رقم خورد. خبرگزاری مهر دو هفته پیش از بازگشت قریب الوقوع فرزند هاشمی رفسنجانی خبر داد.
سایر خبرگزاری های وابسته به جمهوری اسلامی نیز این خبر را منتشر کردند و در نهایت محمود علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی، این خبر را تایید کرد. بر همین اساس قرار بود مهدی هاشمی شامگاه شنبه از دوبی به مقصد تهران عزیمت کند. همزمان دانشجویان بسیجی و اعضای جامعه اسلامی دانشجویان از تشکل های جریان تندروی محافظه کار، با حضور 15 نفر در فرودگاه امام تحصن خود را آغاز کردند و خبرگزاری های فارس و مهر نیز مصاحبه با نمایندگان مجلس درباره لزوم برخورد و دستگیری فوری مهدی هاشمی در فرودگاه را خواستار شدند.
بنابراین همه آماده استقبال امنیتی از مهدی هاشمی بودند که ناگهان خبر آمد فائزه هاشمی برای اجرای حکم شش ماه حبس خود از سوی ماموران اجرای احکام دستگیر شده است.
براساس گزارش های منتشر شده، عصر روز شنبه ماموران اجرای احکام دادگاه انقلاب در تماس تلفنی با فائزه هاشمی از او می خواهند برای گذراندن دوران محکومیت شش ماهه اش، فورا خود را به زندان اوین معرفی کند. فائزه هاشمی هم در پاسخ اعلام می کند: من خانه هستم.
چند ساعت بعد ماموران با عنوان مامور اداره آب و گاز وارد خانه وی می شوند و او را به بند امنیتی زنان در زندان اوین منتقل می کنند. غلامحسین اسماعیلی رییس سازمان زندان ها در خصوص مکان نگهداری فائزه هاشمی اعلام کرد: "هنوز بند امنیتی زنان در زندان اوین وجود دارد که تعداد محدودی زندانی در آنجا حضور دارند. زنانی که اتهامات امنیتی دارند در این بند نگهداری می شوند و به زندان زنان در شهرری منتقل نخواهند شد."
بازداشت فائزه هاشمی در حالی است که محمدرضا رحیمی متهم ردیف اول پرونده معروف به اختلاس بیمه ایران به دستور رهبر جمهوری اسلامی، بسته شده است. همچنین سعید مرتضوی که عامل اصلی جنایت کهریزک محسوب می شود همچنان به عنوان رییس سازمان تامین اجتماعی در دولت حضور دارد و حتی دیوان عدالت اداری نیز نتوانست در عزل وی کاری از پیش برد.
بازداشت فائزه هاشمی در آستانه ورود برادرش مهدی شائبه هایی در خصوص عدم تمایل حاکمیت به بازگشت فرزند هاشمی رفسنجانی ایجاد و پرسش های متعددی در اذهان فعالان سیاسی به وجود آورد که چرا حکم فائزه پیش یا پس از بازگشت مهدی هاشمی اجرا نشده و چه تعجیلی در کار بوده که وی همان موقع به زندان منتقل شود در حالی که شش ماه از صدور حکم گذشته بود.
اما سرانجام انتظارها پس از سه سال به سر آمد و مهدی هاشمی با پرواز هواپیمایی امارات از کشور دبی در ساعت 21 و 32 یکشنبه شب درست یک روز پس از بازداشت فائزه، وارد ایران شد.
براساس گزارش های خبرگزاری ایران، ياسر و فاطمه هاشمي كه برای استقبال از مهدي به دوبي رفته بودند، به همراه وي وارد تهران شدند. محسن هاشمي از جمله افراد خانوده هاشمي بود كه در فرودگاه به استقبال وي رفت.
همزمان تعدادی از اعضای جامعه اسلامی دانشجویان به مقابل منزل مهدی هاشمی رفته بودند و در کل مشخص نبود برای چه آنجا را انتخاب کرده اند. براساس گزارش ها، به دلیل حد نصاب نرسیدن افراد، این تجمع منتفی می شود.
فاطمه هاشمی، خواهر مهدی هاشمی درباره بازگشت برادرش، به مخالفت های محسنی اژه ای و صادق لاریجانی اشاره مي كند و در این خصوص می گوید: افرادی بودند که از وقتی فهمیدند مهدی تصمیم دارد به کشور برگردد خیلی تلاش کردند که مهدی بر نگردد. این جو سازی هایی که علیه مهدی کردند را ما نمیفهمیم پس چه بود. سه سال است که مرتب می گویند مهدی بیاید و پاسخگو باشد. خب مهدی هم درس و کارش تمام شد و دارد به کشور بر می گردد و مشکلی هم ندارد که پاسخگوی سوالات باشد. هیاهوی این ها برای این بود که مهدی را بترسانند که بر نگردد. فائزه را به زندان فرستادند که مهدی را بترسانند که برنگردد. حتی در دبی چند نفر ناشناس با من تماس گرفتند و می گفتند که از طرف اطلاعات هستند و اصرار می کردند که الان صلاح نیست که برگردد.
فاطمه هاشمی با بیان اینکه آقای لاریجانی و اژه ای و آقایان اطلاعات دوست ندارند که مهدی این روزها برگردد و مدعی هستند که به نفع خودش هم نیست که برگردد خاطرنشان کرد: من گفتم که مهدی خودش می داند که چه کرده است. او به خودش اطمینان دارد و پاسخگو هم خواهد بود. البته من نمی دانم چه کسانی بودند چون ناشناس بودند اما به شدت پیگیر بودند که این سفر انجام نشود.
وی همچنین روایت می کند "وقتی من و مهدی و یاسر از هواپیما پیاده شدیم تعداد زیادی مامور جلوی هواپیما منتظر ما بودند. در ابتدا ما را بردند وی آی پی و گفتند پاس هایتان را بدهید تا ما مهر بزنیم و بعد از ۵ دقیقه آمدند و گفتند بیایید دم گیت. وقتی رفتیم آنجا بچه های اطلاعات آمدند و هر سه مان را بردند برای بازجویی و سوال و جواب که چه سفرهایی رفتید و با چه کسانی بودید و برای چه کاری رفتید و مرتب می پرسیدند که کجاها رفتید و هر جا که رفتید را بنویسید. می پرسیدند چه هتل هایی رفتید و چه رستوران هایی غذا خوردید."
دختر بزرگ هاشمی رفسنجانی در ادامه می افزاید: بعد از بازجویی ها من بلند شدم بروم که یک مرد آمد و با رفتاری که واقعا رعب آور بود گفت کجا؟ نمی گذارم بروی. بعد هم گفتند که مهدی مشغول صحبت کردن با قاضی است شما همینجا بنشینید. ۵ دقیقه ای آنجا نشستیم که آمدند و گفتند مهدی را بردند و شما هم می توانید بروید.
به گفته ی فاطمه هاشمی ماموران در جواب سوال های یاسر هاشمی و وی که از وضعیت برادر خود می پرسیدند جوابی ندادند و فقط می گفتند بروید. و نگفتند که مهدی کجاست. یکی از آن ها گفت بردند اما نمیدانیم کجا، یکی گفت بردند خانه و یکی هم گفت که هنوز در فرودگاه است. اما بعد از ساعتی او را به منزل پدریم منتقل کردند و گفتند که ساعت ۸ صبح باید به دادسرا مراجعه کند.
فاطمه هاشمی با بیان اینکه برخوردهایشان غیر از چند نفر که خشن و بی ادب بودند محترمانه و خوب بود تصریح می کند: بازجویی هایمان کتبی بود، البته یاسر کمی مقاومت کرد و کتبی ننوشت اما من و مهدی نوشتیم. سوال های عجیب و غریبی می پرسیدند مثلا می گفتند پول غذایتان را از کجا می آورید. من نمی دانم آقای احمدی نژاد و بقیه ی مسئولین کشور از کجا می آورند و می خورند.
وی همچنین گفت: تمام دزدان و جاسوسان و زناکاران را در کشور ول و رها کرده اند و مشکل این ها شده فقط آقای هاشمی و خانواده شان. که آن هم می دانید چرا؟ چون با مردم همراه شدند و حاضر نشدند که از ظلم تبعیت کنند.
فاطمه هاشمی در ادامه افزود: پدر من فردای انتخابات و پس از آن اتفاقاتی که افتاد و بازداشت ها شروع شد با همه ی ما اتمام حجت کردند و گفتند من می توانم مجیزگوی این ها شوم و شما بهترین زندگی را داشته باشید ولی اگر بخواهم راه درست را بروم و آنچه را انجام دهم که خدا می پسندد و حق است، فشارها روی شما زیاد می شود و بازداشت می شوید. به شما تهمت می زنند و برایتان پرونده سازی می کنند. آیا این ها را تحمل می کنید؟ ما هم تاکید کردیم که ما همه را تحمل می کنیم شما راه درست را بروید. ما در کنارتان هستیم و صبر می کنیم و الان هم داریم نتیجه ی آن را می بینیم.
حالا مهدی هاشمی پس از سه تعطیلی واحد آکسفورد دانشگاه آزاد به ایران بازگشته؛ به اعتقاد اصولگرایان او يكي از عوامل اصلی بوده است. آيا حالا باید منتظر ماند و شاهد دادگاه فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی بود.زمان زيادي براي پاسخ به اين سوال لازم نخواهد بود
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر