۱۳۹۱ مهر ۵, چهارشنبه

روزنامه "شرق" توقیف، مدیر مسئول آن بازداشت و کاریکاتوریست احضار شد


روزنامه اصلاح طلب "شرق" با حکم هیات نظارت بر مطبوعات ایران توقیف و مهدی رحمانیان مدیر مسئول آن بازداشت و روانه زندان اوین شد. کاریکاتوریست این روزنامه نیز به دادسرا احضار شده است.
بنا به گفته یک منبع آگاه به "العربیه.نت" هیات نظارت ایران بر مطبوعات در جلسه شامگاه چهارشنبه خود، حکم توقیف روزنامه "شرق" و احاله پرونده آن به دادگاه را به خاطر انتشار کاریکاتور "چشم بندان" در شماره سه شنبه روزنامه را صادر کرد.
گزارش ها حاکی از آن است که هادی حیدری طراح کاریکاتور "چشم بندان" به دادسرا احضار شده است.
مهدی رحمانیان هم که به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده بود، بازداشت و راهی زندان اوین شد.
پیش از آن خبرهای ضد و نقیضی درباره بازداشت رحمانیان منتشر شده بود. در حالی که خبرگزاری "فارس" از بازداشت رحمانیان خبر می دهد، خبرگزاری های "مهر" و "ایسنا" این خبر را تکذیب می کنند.
خبرگزاری "فارس" به نقل از یک مقام آگاه گزارش داده است: "یا احضار مدیرمسئول روزنامه شرق به دادسرای فرهنگ و رسانه، این پرونده در شعبه 9 بازپرسی رسیدگی شد."
این گزارش ادامه داده است که در نهایت با صدور قرار بازداشت، مهدی رحمانیان به زندان اوین منتقل شد.
اما دقایقی پس از آن خبرگزاری "مهر" خبر بازداشت رحمانیان را تکذیب کرد. در این خبر آماده است که مدیر مسئول روزنامه شرق در گفتگویی کوتاه با خبرنگار مهر در این خصوص گفت: "بنده فعلا بازداشت نشده ام."
به گزارش "مهر"، مقامات دادسرای فرهنگ و رسانه قرار بازداشت مهدی رحمانیان را صادر کرده اند.
پس از آن محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه "شرق" ضمن اکذیب خبر بازداشت موکلش گفت که برای او وثیقه 50میلیون تومانی صادر شده است.
به گزارش "ایسنا" این وكیل دادگستری كه به گفته خود در حال حاضر پیگیر امور حقوقی رحمانیان است، گفته است: "برای مدیرمسئول روزنامه شرق قرار وثیقه 50 میلیون تومانی صادر شده است و آقای رحمانیان در حال حاضر در كلانتری است."
وی افزود: "وثیقه لازم آماده است و ما منتظریم كه بازپرس كشیك در این زمینه تصمیم‌گیری كند."
پیش از این وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران از آغاز تعقیب قضایی روزنامه شرق خبر داده بود.
مرتضی بختیاری وزیر دادگستری ایران در مصاحبه با "فارس" در این باره گفت: "بعد از جلسه صبح امروز هیئت دولت متوجه شدم دادستان محکم پشت این موضوع ایستاده و قطعا از این اهانت که به بسیجیان مخلص صورت گرفته نخواهد گذشت."
او ادامه داد: "البته با خبر شدم بسیجیان و رزمندگان کشورمان هم به طرق مختلف از چاپ این کاریکاتور شکایت کرده و نزد مقام قضایی رفته و شکایتشان را ارائه کرده‌اند."
بختیاری تصریح کرد: "براساس آن چیزی که می‌دانم تعقیب قضایی توسط دادستانی آغاز شده است اما از وضعیت کاریکاتوریست و مدیرمسئول روزنامه اطلاعی ندارم."
کاریکاتوری روزنامه شرق که توسط هادی حیدری طراحی شده و در در شماره روز سه شنبه منتشر شده بود افرادی ایستاده در صف را به تصویر کشید که در حال بستن چشم بند بر روی چشمان یکدیگر هستند.
پس از آن روز چهارشنبه خبرگزاری "فارس" نوشت که که 120 نماینده مجلس این کاریکاتور را «موهن نسبت به رزمندگان اسلام» خوانده و بیانیه‌ای در اعتراض به آن امضا کرده‌اند.
معترضان می گویند این کاریکاتور تداعی کننده عکس های مشهوری است که سربازان را در حال بستن سربندهای حاوی شعارهای مختلف نشان می داد و این پیام را می رساند که این سربازان "کورکورانه" به جنگ رفته بودند.
محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نیز گفته است که که این کاریکاتور به «رزمندگان اسلام» توهین کرده است و هیات نظارت باید روزنامه "شرق" را توقیف کند.
این در حالی است که مدیر مسئول روزنامه شرق در این باره به خبرگزاری "ایلنا" گفته بود: "اساساً از هر طرحی برداشت‌های مختلفی انجام می‌شود و هنگامی که طراح، این طرح را کشید در تمام دفتر روزنامه هیچ کس حتی به ذهنش هم نرسید که این طرح می‌تواند ارتباطی با دفاع مقدس داشته باشد."
او خاطرنشان کرده است: "خود من ۱۸ ماه در جبهه بودم و پدر طراح کاریکاتور نیز جانباز جبهه‌های دفاع مقدس است و اگر می‌خواستیم با این طرح به کسی توهین کنیم در وهله اول به خودمان توهین کرده بودیم."
رحمانیان با "مغرضانه" خواندن برداشت نمایندگان از کاریکاتور اظهار داشت: "این کاریکاتور ربطی به جغرافیا و تاریخ ندارد و تنها عده‌ای از انسان‌ها را نشان می‌دهد که در چرخه‌ای بی‌انتها چشم‌های هم را به روی حقیقت می‌بندند و باز هم تاکید می‌کنم نه طراح و نه روزنامه هرگز فکر نمی‌کردند چنین برداشتی از این کاریکاتور انجام شود."
هادی حیدری طراح کاریکاتور هم در باره طرح خود به خبرگزاری "ایلنا" گفت: "کسی که گذشته و خانواده من را می‌شناسد می تواند شهادت دهد که من از کشیدن این کاریکاتور چه هدفی داشتم و بر اساس چه معیارهای اخلاقی آن را طراحی کرده‌ام."
او افزود: "منظور من از کشیدن این کاریکاتور به هیچ وجه پیامی نبوده که نمایندگان مجلس برداشت کرده‌اند. من می‌خواستم جهل را از طریق کشیدن افرادی که در روز روشن چشم‌بند به صورت خود می‌گذارند نشان دهم."
هادی حیدری با اشاره به جزئیات کاریکاتور خود اظهار داشت: "کاریکاتور من هیچکدام از شاخصه‌های رزمندگان دوران جنگ را ندارد. رزمنده یونیفرم و لباس خاصی دارد و باید در لوکیشن خاصی قرار بگیرد."
او در مورد انگیزه معترضان نیز گفت: "این افراد کسانی هستند که بدون انتشار تصویر، علیه آن فضاسازی می‌کنند و می‌خواهند احساسات مردم را نسبت به رزمندگانی که جایگاه شان بالای سر من است تحریک کنند و این کار جنبه غیر اخلاقی دارد."


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر