۱۳۹۱ مهر ۸, شنبه

برگزاری دور جدید مذاکرات با ایران، خواسته ۱+۵/ خط قرمز نتانیاهو یک عقب نشینی بود


برگزاری دور جدید مذاکرات با ایران، خواسته ۱+۵/ خط قرمز نتانیاهو یک عقب نشینی بود

انرژی‌هسته‌ای - به نظر می‌رسد کشورهای عضو گروه 1+5 علاقه مندند هرچه سریعتر دور بعدی گفت و گو‌ها با ایران برگزار شود.

آنگونه که خبرگزاری نووستی روسیه گزارش کرده است معاون وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از غرب به دلیل توجه نکردن به توصیه‌های مسکو، خواستار آن شد که دور بعدی مذاکرات گروه «1+5» و ایران در آینده نزدیک برگزار شود و جریان انتخابات در آمریکا و ایران وقفه‌ای در آن بوجود نیاورد. سرگئی ریابکوف روز جمعه به خبرنگاران گفته که ما مایلم هستیم که دور بعدی مذاکرات نمایندگان گروه  «1+5» با نماینده ایران هر چه سریعتر برگزار شود و معتقدیم که نباید در آن وقفه‌ای بیفتد. برای مثال در همین ماه اکتبر می‌توان این مذاکرات را ادامه داد، البته در خصوص زمان دقیق و محل برگزاری آن باید به توافق رسید.
به نظر می‌رسد روسیه نگران است که انتخابات ریاست جمهوری در ایران و آمریکا وقفه‌ای در ادامه مذاکرات ایجاد کند. معاون وزیر امور خارجه روسیه در عین حال تاکید کرد که مقامات مسکو امیدوارند که هیچ حمله نظامی در آینده نزدیک علیه ایران صورت نگیرد.
به گفته وی، هر اقدامی در جهت درگیری نظامی تنها امیدهای موجود در رابطه با توافق در خصوص حل مشکلات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را از بین خواهد برد.
در همین حال یک روزنامه آلمانی از تلاش‌های غرب برای برگزاری دور جدید مذاکرات خبر داد. به گزارش مهر، روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" در گزارشی نوشت: در حالی که رژیم صهیونیستی ایران را تهدید به حمله نظامی در سال آینده کرده است قدرتهای بزرگ دارنده حق وتو در سازمان ملل برای در پیش گرفتن دور جدید مذاکرات هسته ای با ایران تلاش می کنند.
"کاترین اشتون" وزیر خارجه اتحادیه اروپا بعد از دیدار با وزرای خارجه آلمان و پنج کشور دارای حق وتوی سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد که مناسبات با طرف ایرانی را خواهد پذیرفت تا گفتگوهای اخیر با این کشور در پیش گرفته شود. گروه 1+5 که خانم اشتون به نمایندگی از طرف آنها با تهران مذاکره می کند خواهان حرکت کردن ایران در این مسیر شده اند.
این روزنامه آلمانی در ادامه این گزارش نوشت: تلاش 1+5 برای شروع مجدد دور جدید مذاکرت با ایران در حالی صورت می گیرد که نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل با تاکید بر ادعای همیشگی خود مبنی بر اینکه ایران تنها چند ماه تا دستیابی به سلاح اتمی فاصله دارد بار دیگر بر کاربرد گزینه نظامی علیه تهران تاکید کرد. در این میان معاون سفیر ایران در سازمان ملل نیز در واکنش به تهدیدات نتانیاهو اظهار داشت که ایران این حق را برای خود محفوظ می دارد که با تمام قوا هر گونه تجاوز به کشورش را پاسخ دهد.
این روزنامه آلمانی در ادامه خاطر نشان کرد: کشورهای غربی تعیین تاریخ زمانی سال آینده که بعد از انتخابات ریاست جمهوری می باشد از طرف اسرائیل برای حمله به ایران را به عنوان یک سازش از طرف این رژیم ارزیابی کرده اند. اینکه نتانیاهو تاریخ زمانی با فاصله زیاد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را برای این اقدام اعلام کرده است به عنوان اشاره ای به اوباما و کشوررهای 5+1 که برای مذاکره با تهران تلاش می کنند قلمداد می شود. نتانیاهو تا چندی پیش تاریخ‌های زودتری را برای چنین اقدام خشونت آمیزی تعیین کرده بود.
وزیر امور خارجه آلمان نیز تاکید کرده است که آلمان خواهان یک راه حل دیپلماتیک برای مناقشات هسته ای با تهران است و این هنوز ممکن است. از بروکسل هم خبر می رسد که خانم اشتون هم گویا مناسبات با سعید جلیلی را پذیرفته و هدف وی این است که یک دور جدید مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 در پیش گرفته شود.
این روزنامه آلمانی در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: در دیدار اخیر اشتون و جلیلی در هفته های گذشته در استانبول، ایران آمادگی خود برای حرکت در مسیر مذاکرات را نشان داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر